Tyle kosztują olsztyński ratusz autobusy i tramwaje
Przejazdy komunikacji publicznej rozliczane są na tzw. wozokilemetry, tj. stawki, jakie za przejechanie każdego kilometra otrzymuje od miasta spółka realizująca przewozy. Jak podał PAP Zarząd Dróg Zieleni i Transportu (ZDZiT), w ubiegłym roku miejskie autobusy przejechały po Olsztynie w sumie 7,6 mln wozokilometrów, a tramwaje 1,4 mln wozokilometrów. To kosztowało ratusz ponad 136 milionów złotych.
W 2025 r. z budżetu Olsztyna ZDZiT otrzymał na przejazdy miejskiej komunikacji 141 milionów złotych, tj. o 5 milionów więcej. Mimo większej sumy, miejskie autobusy i tramwaje przejadą w sumie 80 tys. 830 km mniej niż przed rokiem. Tramwaje przejadą w sumie o 34 tys. 804 km mniej, niż w 2024 roku, zaś dla autobusów pulę zmniejszono o 46 tys 26 wozokilometrów.
To wynika z rosnących kosztów realizowania przewozów, m.in. cen paliwa, czy kosztów pracowniczych.
- powiedział w rozmowie z PAP Michał Koronowski, rzecznik prasowy ZDZiT w Olsztynie.
Od marca duże zmiany w komunikacji miejskiej w Olsztynie
To nie koniec zmian w olsztyńskim transporcie publicznym. Od 1 marca w Olsztynie zmienia się rozkład jazdy komunikacji publicznej. Kilka tras zniknie z rozkładu jazdy, kilka będzie zmodyfikowanych, pojawią się też zupełnie nowe trasy. Informując o wprowadzeniu zmian ratusz podkreślał, że autobusy pojawią się m.in. na nowych osiedlach, na które dotąd komunikacja publiczna nie docierała.
Informacje o zmianach w rozkładzie jazdy wzbudziły w mieście wiele dyskusji, swoje niezadowolenie wyrażają na lokalnych formach internetowych zwłaszcza mieszkańcy dzielnicy Zatorze, którzy dopatrzyli się uszczuplenia połączeń z ich osiedli np. do dużych szpitali w centrum miasta.
Michał Koronowski zapewnił w rozmowie z PAP, że podczas konstruowania nowego rozkładu jazdy, kierowano się popularnością tras i ich obłożeniem.
Specjalne urządzenia liczyły podróżnych w pojazdach, wiemy, na których odcinkach i w jakich godzinach jest większe, a na których mniejsze obłożenie. To wszystko zostało wzięte pod uwagę przy układaniu nowego rozkładu jazdy.
- zapewnił Koronowski.
Radni chcą interweniować ws. zmian w komunikacji miejskiej
Radni Olsztyna nie zostali poinformowani o zmniejszeniu liczby wozokilometrów, ani zmianie rozkładów jazdy. W rozmowach z PAP radni zapowiedzieli, że poruszą tę kwestię na sesji rady miasta, zaplanowanej na środę (26 lutego).
Według danych olsztyńskiego magistratu, w 2024 r. z usług transportu publicznego w Olsztynie skorzystało łącznie ponad 47 milionów pasażerów, co oznacza wzrost o 21 proc. w porównaniu z 2023 r. Uczniowie szkół podstawowych i średnich korzystają z przejazdów za darmo.