Lublin kontra przewoźnik. Decyzja sądu korzystna dla ratusza
Rzecznik Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie Monika Fisz przypomniała, że Warbus był jednym z przewoźników obsługujących linie autobusowe na zlecenie miasta od 2016 r. do lipca 2019 r., kiedy to nagle – z dnia na dzień – firma zaprzestała przewozu pasażerów.
Jak podała, Warbus chciał przyjąć inny sposób waloryzacji stawki za przejazdy autobusami w Lublinie i żądał od ZDiTM (ówczesnego ZTM) ponad 6,5 mln zł dodatkowego wynagrodzenia. Według wyliczeń miasta przyjęcie waloryzacji oznaczałoby wzrost płatności z blisko 114 mln zł w 2016 r. do 214 mln zł w 2022 r. Na taką waloryzację nie zgadzał się zarząd, który podnosił, że płatności dokonywane były prawidłowo i zgodnie z umową.
Spółka postanowiła dochodzić swoich roszczeń. Proces toczył się w Wydziale Gospodarczym Sądu Okręgowego w Lublinie. W poniedziałek (24 lutego) biuro prasowe Sądu Okręgowego w Lublinie poinformowało, że sąd oddalił powództwo spółki Warbus przeciwko gminie Lublin w tej sprawie. Wyrok jest nieprawomocny.
ZDiTM w sporach ze spółką reprezentuje radca prawny Justyna Ćwirta-Jelonek. Zdaniem mecenas decyzja sądu oznacza, że sposób waloryzacji dokonywany przez miasto był prawidłowy, a roszczenia spółki – niezasadne.
Monika Fisz przypomniała, że już w 2023 r. Sąd Okręgowy w Lublinie oddalił w całości powództwo spółki Warbus w innej sprawie, w której wartość roszczenia wynosiła 1,5 mln zł. Przed sądem nadal toczy się postępowanie przeciwko spółce Warbus, w którym ZDiTM domagał się od firmy ok. 8,4 mln zł tytułem kar umownych za nagłe zaprzestanie świadczenia usług, rozwiązanie umowy z winy spółki i nieprawidłową realizację usług. Z tej kwoty miastu udało się odzyskać ponad 3,6 mln zł.
W 2019 r. autobusy spółki Warbus przestały wozić pasażerów w Lublinie, Obornikach (woj. wielkopolskie), Jastrzębiu-Zdroju (woj. śląskie) i w Elblągu (woj. warmińsko-mazurskie). Jako uzasadnienie spółka wskazywała kłopoty finansowe wynikające z zawartych umów.