Obie firmy pod koniec września 2024 r. jako jedyne złożyły oferty w dwóch częściach ogłoszonego przez Miejski Zakład Komunikacji w Koninie przetargu. Według dokumentów udostępnionych na platformie przetargowej, koniński przewoźnik zaakceptował ich propozycje.
Ile będą kosztowały nowe autobusy wodorowe? Kiedy wyjadą na ulice Konina?
PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy dostarczy pięć autobusów typu MAXI, o długości 11,5 – 12,5 m, jednoczłonowych, niskopodłogowych, z co najmniej 80 miejscami dla pasażerów. Pojazdy będą posiadać silnik o mocy szczytowej min. 200 kW, ogniwo paliwowe o mocy min. 70 kW zasilane wodorem ze zbiornika o pojemności min. 1400 l, który umożliwi magazynowanie min. 30 kg wodoru oraz baterię o pojemności co najmniej 29 kWh. Zużycie wodoru ma wynosić maksymalnie 6 kg/100 km.
Autobusy kosztować będą niecałe 18 mln zł. Pierwsze trzy pojazdy powinny zostać dostarczone do końca tego roku, dwa kolejne – do końca 2025 r.
Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. dostarczy pięć autobusów typu MEGA, o długości 17,5 – 18,5 m, przegubowych, niskopodłogowych, z co najmniej 135 miejscami dla pasażerów. Pojazdy będą posiadać silnik o mocy szczytowej min. 200 kW, ogniwo paliwowe o mocy min. 95 kW zasilane wodorem ze zbiornika o pojemności min. 2200 l, który umożliwi magazynowanie min. 50 kg wodoru oraz baterię o pojemności co najmniej 58 kWh. Zużycie wodoru ma wynosić maksymalnie 10 kg/100 km.
Autobusy kosztować będą niemal 24 mln zł. Powinny zostać dostarczone do końca czerwca 2026 r.
Obecnie w taborze MZK Konin jest jeden autobus wodorowy. Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. dostarczył go przewoźnikowi w 2022 r. na zasadzie najmu długoterminowego. Solaris Urbino 12 hydrogen był pierwszym autobusem wodorowym jeżdżącym w komunikacji miejskiej w Polsce.
Autobusy wodorowe w Koninie to dopiero początek. Kolejne inwestycje na horyzoncie
Zakup autobusów wodorowych przez MZK Konin jest częścią większego projektu dot. niskoemisyjnego transportu publicznego w regionie. W ramach niego powstaną jeszcze m.in.
- nowa zajezdnia autobusowa,
- węzeł przesiadkowy przy dworcu kolejowym,
- rozbudowany system inteligentnego zarządzania ruchem w mieście.
135 mln zł na ten cel przeznaczonych zostanie z unijnego Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, ponad 29 mln zł dołoży budżet państwa, a pozostałą kwotę sfinansują samorządy i miejskie spółki uczestniczące w projekcie. Jego łączna wartość to ponad 226 mln zł.