Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
Reklama

Z prądem komunikacyjnej mody. Elektryczne autobusy dla Gliwic wybrane

Najpewniej pod koniec 2025 r. na gliwickie ulice wyjadą kolejne elektryczne autobusy. Właśnie podjęto decyzję o zakupie dziesięciu sztuk. Dostarczy je firma Solaris, która wygrała przetarg ogłoszony przez samorządowe Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Gliwice. Jej oferta była zresztą jedyną.
Z prądem komunikacyjnej mody. Elektryczne autobusy dla Gliwic wybrane
autobusy w Gliwicach

Autor: UM Gliwice

Źródło: prawo cytatu

Kiedy w lipcu 2024 r. PKM Gliwice ogłosiło przetarg na zakup 10 nowych zeroemisyjnych pojazdów komunikacji miejskiej, termin pojawienia się ich na ulicach uzależniano m.in. od źródeł finansowania

- Jeśli pozyskanie zewnętrznych środków i rozstrzygnięcie przetargu pójdą zgodnie z planem, nowe pojazdy powinny pojawić się na ulicach Gliwic w IV kwartale 2025 r. - zaznaczali wówczas w komunikacie przedstawiciele gminnego przewoźnika.

Jest decyzja, autobusy elektryczne wybrane. Ile kosztują, jak będą wyglądać? 

Po trzech miesiącach miejska spółka wyłoniła w przetargu firmę Solaris, która dostarczy do Gliwic 10 nowych elektrycznych autobusów miejskich. Solaris był jedynym oferentem, a za sprzedaż zaproponował cenę 42,3 mln zł brutto.

Nowe autobusy mają być wyposażone m.in. w: 

  • klimatyzację, 
  • elektroniczne kasowniki biletów oraz urządzenia poboru opłat systemu „Transport GZM”, 
  • tablice informacyjne, 
  • automatyczny system wykrywania i gaszenia pożaru, 
  • cyfrowy monitoring, 
  • system liczenia pasażerów, 
  • system kontroli trzeźwości. 

Mają obsługiwać linie Zarządu Transportu Metropolitalnego 202, 187, 287 i M100.

Gliwickie PKM kupuje siedem autobusów przegubowych o długości nadwozia ok. 18 m (o mocy napędu 240 kW), trzy o długości ok. 12 m (o mocy napędu 160 kW) z napędem elektrycznym, a także jedną nową mobilną elektryczną ładowarkę o mocy min. 40 kW do ładowania magazynów energii tych pojazdów na terenie stacji obsługi.

W przetargu kryterium kosztowe, czyli cena, ważyło w 50 proc. w ocenie ofert. Pozostałe kryteria obejmowały ocenę techniczną (20 proc.), ekologię (15 proc.), warunki gwarancji i serwisu (10 proc.) oraz ceny wybranych części zamiennych (5 proc.).

Nie tylko autobusy elektryczne. Trwa przetarg na zakup ładowarek

W innym równoległym przetargu PKM zamawia pięć ładowarek pantografowych o mocy min. 200 kW każda, które pojawią się w czterech punktach: dwie w Centrum Przesiadkowym w centrum Gliwic i po jednej w Centrum Przesiadkowym w Sośnicowicach oraz na przystankach Obrońców Pokoju i Brzezinka Nobla.

W tym postępowaniu wpłynęły trzy oferty: 

  • spółki Ekoenergetyka-Polska za niespełna 3,8 mln zł brutto, 
  • spółki Medcom za niemal 5 mln zł, 
  • spółki ZPUE za prawie 3 mln zł brutto.

Pod koniec ub. roku gliwickie PKM otrzymało osiem nowych autobusów elektrycznych, zamówionych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Zakup ogółem 32 takich wozów dla GZM wsparły unijne i krajowe dotacje z programu Gepard II.

Źródło: Polska Agencja Prasowa
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama