W małopolskim samorządzie kończą się prace nad audytem krajobrazowym, w którym wskazano m.in. rekomendacje dotyczące likwidacji reklam wielkopowierzchniowych przy drodze Kraków – Zakopane. Dotychczas przepisy zakazujące reklam przy Zakopiance wprowadziło Miasto Nowy Targ, a podobny projekt przyjęła Gmina Wiejska Nowy Targ.
Zakopianka wolna od reklam? "Panoramy Tatr zasługują na szczególną ochronę"
Audyt przygotowywany przez samorząd województwa małopolskiego ma m.in. wskazać miejsca lub odcinki dróg publicznych, wzdłuż których należy doprowadzić do porządku zasady sytuowania reklam lub nawet - w miejscach szczególnych - wprowadzić całkowity zakaz ich lokalizacji.
- Wszechobecność reklamy zewnętrznej, zwłaszcza wielkopowierzchniowej oraz nadmiar i agresywność najróżniejszych szyldów są jedną z najbardziej widocznych form degradacji krajobrazu. W skrajnych przypadkach nośników jest tyle i tworzą taki chaos, że ich treści są poza percepcją potencjalnego klienta. Tym bardziej, że istniejące rozwiązania komunikacji mobilnej i nawigacji w dużym stopniu rozwiązują problem dotarcia pod odpowiedni adres. Dlatego też najcenniejsze małopolskie krajobrazy, a do takich zaliczają się z pewnością panoramy Tatr, zasługują na szczególne potraktowanie i ochronę - argumentuje rzecznik małopolskiego urzędu marszałkowskiego Magdalena Opyd.
Zgodnie z prawem, to gminy odpowiadają za wprowadzanie na swoim terenie uchwał krajobrazowych. Podstawą działań jest Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zgodnie z jej zapisami, to lokalne władze mają doprecyzować granice tych obszarów oraz ustalić szczegóły regulacji.
Można? Można! Zakopianka wokół Nowego Targu pozbawiona reklam
Już w 2017 r. małopolski urząd marszałkowski przygotował inicjatywę “Montevideo”, która była skierowana do samorządów leżących wzdłuż Zakopianki. Jej celem było ułatwienie samorządom wprowadzenie reklamowego porządku. Z tej możliwości skorzystał tylko Urząd Miasta Nowy Targ. Jako jedyny samorząd wzdłuż Zakopianki przyjął z końcem 2019 r. uchwałę reklamową. Radni wyznaczyli wzdłuż drogi strefę krajobrazową, w której obowiązuje zakaz stawiania jakichkolwiek reklam. Walkę ze szpetnymi reklamami wypowiedział także Urząd Gminy Wiejskiej Nowy Targ. W ostatnich dniach października wpłynął do urzędu marszałkowskiego projekt uchwały krajobrazowej z tego samorządu.
- Opanowanie chaosu reklamowego będzie procesem długim, związanym z podnoszeniem kultury biznesu i kultury społeczeństwa - uważa Magdalena Opyd z urzędu marszałkowskiego.
Likwidację reklam zapowiadają władze Zakopanego. Ale dopiero w 2026 r.
Porządek z reklamami przy Zakopiance zapowiadają także władze stolicy Tatr, ale nieszczególnie z tym się spieszą. Bo - jak powiedział PAP burmistrz Zakopanego - wejście w życie przygotowywanej uchwały mogłoby nastąpić dopiero w 2026 r.
- Chcemy, aby zniknęły wszelkie konstrukcje stawiane przy wjeździe do Zakopanego. Chcemy, aby z przestrzeni miasta zniknęły banery i wielkie billboardy. Przygotowujemy nową uchwałę, która ma rozwiązać problem niechcianych reklam wielkogabarytowych na terenie Zakopanego, w tym na terenach przy wjeździe do miasta. Projekt ma być bardzo konkretny. W poprzedniej uchwale dotyczącej reklam było wiele tak zwanych furtek, które pozwalały na ominięcie przepisu. Mają to być bardziej restrykcyjne przepisy, bo chcemy żyć w czystej przestrzeni krajobrazowej - zapowiada burmistrz Zakopanego Łukasz Filipowicz.
Audyty krajobrazowe są sporządzane po raz pierwszy przez wszystkie województwa. Ma być to kompleksowe spojrzenie na całość zasobów krajobrazowych w Polsce.