Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
Reklama

Nowe autobusy wodorowe na Śląsku. Trochę poczekamy, zanim wyjadą na ulice

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zamówiła w spółce PAK-PCE osiem 12-metrowych autobusów wodorowych. Informację przekazano w poniedziałek (2 grudnia) na profilu Metropolii w mediach społecznościowych. Będą to pierwsze z takim napędem autobusy miejskie na terenie GZM.
Nowe autobusy na Śląsku.
Nowe autobusy na Śląsku.

Autor: Shutterstock

Źródło: prawo cytatu

To zakończenie przetargu na zakup autobusów wodorowych: pięciu przeznaczonych dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Tychach i trzech dla PKM w Katowicach, przy dofinansowaniu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na poziomie 95 proc. - Umowa podpisana! Osiem autobusów wodorowych zostanie dostarczonych jesienią przyszłego roku do Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. (…) Pojazdy wyprodukuje spółka PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy i dostarczy je do 29 listopada 2025 r. - podała w mediach społecznościowych Metropolia.

Autobusy kupowane są dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej Katowice (trzy pojazdy pod kątem linii 46, 115 i 70) oraz Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej Tychy (pięć wozów pod kątem linii 2, 21, 75, 137, 273 i 696). Chodzi o dostawę ośmiu nowych autobusów miejskich, niskopodłogowych, napędzanych wodorem, o długości 11,8 - 12,2 metra, z systemem ładowania magazynu energii elektrycznej układu napędowego, obsługi gwarancyjnej i pogwarancyjnej autobusów z systemem ładowania, a także szkoleń.

Metropolia potrzebuje autobusów z napędem o mocy co najmniej 150 kW, z ogniwem paliwowym zasilanym wodorem z magazynu wodoru o mocy min. 70 kW, ze zbiornikami o pojemności łącznej min. 1550 litrów, umożliwiającymi zmagazynowanie wodoru o masie co najmniej 35 kg oraz łączną pojemnością magazynu energii nie mniejszą niż 30 kWh.

Metropolia oczekuje m.in. gwarancji na wodorowe ogniwo paliwowe, część wodorową i instalację wodorową nie krótszej niż 84 miesiące bez limitu przebiegu. Gwarancja na elektryczny układ napędowy powinna obejmować co najmniej 400 tys. km.

Jak wynika z platformy zamówień publicznych GZM, przy budżecie zamówienia 36,2 mln zł, spółka PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy złożyła jedyną ofertę, za 31,8 mln zł, która została zaakceptowana.

Przetarg ten był powtórnym podejściem do zakupu autobusów wodorowych pod hasłem "Hydrogen GZM". W ub. roku Metropolia unieważniła postępowanie na zakup 20 autobusów wodorowych i 10 w prawie opcji. Było to następstwem unieważnienia postępowania na zakup paliwa wodorowego - ze względu na zbyt wysoki koszt.

Obecne zamówienie ma być współfinansowane środkami programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej "Ochrona atmosfery Zielony transport publiczny (faza I)" i środkami własnymi GZM. Wartość dofinansowania wynosi 81 mln zł.

W woj. śląskim projekt oparcia części przewozów autobusowych o wodór realizuje już Rybnik. To położone na południowy zachód od GZM miasto zamówiło 20 autobusów wodorowych marki NesoBus producenta PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. 12-metrowe pojazdy o nazwie handlowej NesoBus kosztowały łącznie 66,1 mln zł (też z dotacją z "Zielonego transportu publicznego").

Źródło: Polska Agencja Prasowa
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama