Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
Reklama

Komunikacja z prądem zmian. Kalisz chce kupić elektrobusy

Coraz więcej samorządowych przewoźników do tradycyjnego taboru w transporcie publicznym włącza pojazdy niskoemisyjne: hybrydowe, wodorowe i elektryczne. Zakupem tych ostatnich od dłuższego czasu zainteresowane są Kaliskie Linie Autobusowe. Po wcześniejszych nieudanych próbach przyszła pora na kolejną - ogłoszono przetarg na zakup 16 elektrobusów.
Komunikacja z prądem zmian. Kalisz chce kupić elektrobusy
Czy Kalisz doczeka się wreszcie autobusów elektrycznych?

Autor: Wioletta Sawa, Radio Eska

Źródło: pełne prawa - umowa pracownicza

Trzon floty miejskiego przewoźnika w Kaliszu nadal stanowią pojazdy napędzane dieslem, są też te o napędzie hybrydowym. Prób zakupu elektryków było w minionych dwóch latach kilka, ale wszystkie spaliły na panewce, a przetargi unieważniano. Czy tym razem uda się zakończyć ten proces sukcesem?

Czy w Kaliszu wreszcie pojadą elektrobusy? Wystartował nowy przetarg. Oto jego warunki

Jak informuje portal transport-publiczny.pl, Kaliskie Linie Autobusowe ogłosiły przetarg na dostawę 16 fabrycznie nowych autobusów elektrycznych o długości w przedziale 11,5-12,2 metra. W warunkach przetargu zapisano możliwość uruchomienia prawa opcji, które dotyczy zakupu kolejnych pięciu pojazdów.

Do takiego sprzętu niezbędna jest odpowiednia infrastruktura, zatem przetarg obejmuje też zakup 8 stacjonarnych podwójnych ładowarek (z opcją zakupu 3 kolejnych) oraz jednej mobilnej. 

W przetargu określono precyzyjnie wymagania, jakie powinny spełniać nowe autobusy elektryczne. Mają przejeżdżać co najmniej 300 kilometrów na jednym ładowaniu, przy pełnym obciążeniu pojazdów w każdych warunkach atmosferycznych. Muszą mieścić co najmniej 60 pasażerów, z czego minimum 25 na miejscach siedzących, choć ich jak największa liczba będzie atutem przy ocenie ofert.

Są i inne warunki, które powinny spełnić nowe pojazdy. Muszą m.in.:

  • być niskopodłogowe,
  • być wyposażone w porty USB dla pasażerów,
  • mieć klimatyzację i ogrzewanie,
  • mieć zainstalowany system monitoringu.

- W postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu trzech ostatnich lat wykonali lub wykonują co najmniej jedną dostawę fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów miejskich z napędem elektrycznym wraz z systemem ładowania baterii, o wartości co najmniej 8 mln złotych netto. O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena - 60%, ocena techniczna - 20%, ekologia - 10% oraz warunki gwarancji i serwisu - 10% - opisuje warunki przetargu KLA portal transport-publiczny.pl.

A co ze sposobem finansowania ambitnych zakupów dla KLA? Plany zakładają, że zamówienie zostanie zrealizowane z programu Zielony Transport Publiczny. Przewoźnik wciąż jednak czeka na informację o tym, czy uzyskał pieniądze ze źródeł zewnętrznych.

Od niemal dwóch lat, bo od stycznia 2023 r., Kalisz stał się największym polskim miastem, w którym funkcjonuje bezpłatna komunikacja miejska dla osób płacących podatki w danej gminie.

Źródło: Polska Agencja Prasowa
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama