Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
Reklama

Szczecin kupuje tramwaje. Wiemy, kiedy wyjadą na ulice miasta

W czwartek (5 grudnia) miejska spółka Tramwaje Szczecińskie podpisała umowę na dostawę, do maja 2026 r., czterech tramwajów dwukierunkowych firmy Modertrans. Takie pojazdy są przydatne podczas remontów torowisk i pętli, kiedy przejezdny jest tylko jeden tor.
Szyny
Zdj. ilustracyjne.

Autor: Pixabay

Źródło: prawo cytatu

O zakupie dwukierunkowych tramwajów, które za półtora roku mają wyjechać na szczecińskie torowiska, poinformował w czwartek (5 grudnia) Wojciech Jachim, rzecznik spółki TS.  - Będą to pojazdy jednoprzestrzenne, trójczłonowe, przegubowe, w stu procentach niskopodłogowe, klimatyzowane - powiedział Jachim.

Zamówienie o wartości 63,7 mln zł obejmuje też dostawę specjalistycznego pojazdu technicznego oraz wyposażenia obsługowo-naprawczego. Termin realizacji ustalono na 510 dni, czy najpóźniej do 31 maja 2026 r. TS ubiegają się o 33 mln zł dofinansowania tego zakupu z programu FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko).
 

Tramwaje dostarczy poznańska firma Modertrans. Pojazdy będą miały 32 m długości i 2,4 m szerokości. Przewiozą maks. 240 osób, w tym 46 na miejscach siedzących. W przedziale pasażerskim będzie Wi-Fi, gniazda USB do ładowania smartfonów, dwa miejsca na wózki lub rowery.

Bezpieczeństwo pasażerów w trakcie wsiadania i wysiadania oprócz standardowych fotokomórek zapewnią dodatkowo czujniki nacisku powodujące otwarcie drzwi w razie natrafienia na przeszkodę.

– wyjaśnił Jachim.
 

Tramwaje będą wyposażone w monitoring umożliwiający obserwację całego wnętrza oraz przestrzeni, przez, za i wzdłuż pojazdu, a także nowoczesny układ napędowy.Cztery wózki, wszystkie skrętne, co zmniejszy zużycie obręczy kół, szyn i zapewni cichszą eksploatację – podkreślił Jachim.
 

Tramwaje mają mieć też nowoczesny energoelektroniczny napęd falownikowy z silnikami prądu zmiennego, co ogranicza emisję grafitu i miedzi do środowiska. W przypadku zaniku napięcia w sieci będą mogły przejechać ok. 100 m na bateriach, czyli np. zjechać ze skrzyżowania.
 

Spółka TS podkreśla, że umowa z Modertrans przewiduje drugi etap zamówienia, czyli dodatkowo zakup jeszcze maks. ośmiu dwukierunkowych pojazdów. W tej samej cenie (12 mln zł netto) i terminie. O tym, czy zamawiający skorzysta z tzw. opcji, producent zostanie poinformowany do końca lutego 2025 r.

Zakup dodatkowych tramwajów uzależniony jest od tego, czy uzyskamy dofinasowanie z Krajowego Planu Odbudowy. Spółka złożyła stosowany wniosek.

– zaznaczył Jachim.
 

Wnioski składane przez samorządy ocenia Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Rozstrzygnięcie konkursu na dofinansowanie (maks. 85 proc.) spodziewane jest pod koniec br.
 

Tramwaje Szczecińskie aktualnie dysponują flotą 200 pojazdów, w tym 28 niskopodłogowych i 10 częściowo niskopodłogowych. Tramwajów dwukierunkowych jest sześć.Są przydatne nie tylko w codziennej komunikacji, ale także zapewniają transport pasażerów na remontowanych odcinkach torowisk, kiedy z ruchu wyłączony jest jeden tor bądź pętla – podsumował Jachim.

Źródło: Polska Agencja Prasowa
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama