Pomorska Kolej Metropolitalna działa od 9 lat i według szacunków przewiozła w tym czasie ok. 30 milionów pasażerów. To pierwsza w Polsce linia kolejowa wybudowana przez samorząd wojewódzki. Inwestycja ta będzie rozwijana, bo w jej kolejny etap włączył się samorząd Gdańska. Pod koniec we września radni przeznaczyli ponad 220 mln zł na budowę linii PKM Południe. A teraz biorą udział w projektowaniu przyszłej inwestycji.
Pomorska Kolej Metropolitalna. Projekt na 7-kilometrowy odcinek. Jak będzie wyglądał?
Umowa została zawarta między władzami miasta, urzędu marszałkowskiego, prezesem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM) oraz przedstawicielami trzech firm wchodzących w skład konsorcjum (Infra Centrum Doradztwa, Mosty Gdańsk oraz Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu). Dokumentacja ma kosztować ponad 44 mln złotych.
Wykonawca będzie miał 36 miesięcy na sporządzenie pełnej dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji zezwalających na realizację przedsięwzięcia inwestycyjnego pod nazwą "Rozwój infrastruktury transportowej w południowych dzielnicach Gdańska", czyli aglomeracyjnego odcinka PKM Południe od Gdańska Śródmieścia do Kowal (realizowanego przez PKM SA) i dwóch powiązanych z nim inwestycji drogowych. Chodzi o "Budowę bezkolizyjnego przekroczenia magistrali kolejowej E-65 i Traktu św. Wojciecha poprzez tzw. ulicę Nową Sandomierską" i "Budowę II etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej na odcinku od ul. Kampinoskiej do ul. Świętokrzyskiej w rejonie węzła Kowale" (realizowanych przez Miasto Gdańsk).
- Jest to jedna z najważniejszych inwestycji transportowych, jaką Gdańsk będzie realizował w najbliższych latach i jestem głęboko wdzięczny władzom miasta za podjęcie tego ogromnego wyzwania - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.
Zrealizowanie tego projektu, jak twierdzą samorządowcy, ze względu na przewidywane natężenie ruchu i potoki podróżnych nie tylko znacząco wpłynie na funkcjonowanie Gdańska, ale będzie także służyło interesom całego regionu Pomorza.
Biuro prasowe miasta poinformowało, że na całym 7-kilometrowym, aglomeracyjnym odcinku z Gdańska Śródmieścia do Kowal trasa kolejowa będzie położona na estakadach, w głębokich wykopach lub tunelach. Tylko na długości kilkuset metrów linia przebiegać będzie na poziomie terenu. Spośród sześciu planowanych na tym odcinku przystanków kolejowych dwa zlokalizowane będą na estakadach, dwa w wykopach, a dwa pod ziemią.
Do tego dochodzą jeszcze dwie towarzyszące linii kolejowej inwestycje drogowe miasta Gdańsk: ul. Nowa Sandomierska oraz II etap ul. Nowej Świętokrzyskiej.

Wielkie pieniądze na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Pierwsza taka inwestycja w Polsce
Zgodnie z planem PKM Południe ma powstać do 2030 r. To będzie gigantyczna inwestycja! Koszty budowy PKM Południe szacowane są na ponad 2 miliardy zł.
Pomorska Kolej Metropolitalna jest linią kolejową między Gdańskiem Wrzeszczem a Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej łączy się z linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Została uruchomiona we wrześniu 2015 roku.
PKM jest pierwszą w Polsce linią kolejową wybudowaną przez samorząd wojewódzki. To największy projekt infrastrukturalny samorządu województwa pomorskiego zrealizowany w latach 2008-2017.