Plan Generalny to jeden z najważniejszych strategicznych dokumentów dla zarządzających lotniskiem użytku publicznego. Nowelizacja ustawy "Prawo lotnicze" z 2011 r. nałożyła na nich obowiązek opracowania planu rozwoju portu na okres 20 lat. Ponadto zarządzający lotniskiem powinien aktualizować plan w okresach pięcioletnich lub częściej, jeżeli istniejące lub projektowane cechy techniczno-eksploatacyjne lotniska lub warunki ekonomiczne, operacyjne, środowiskowe oraz finansowe wymagają wprowadzenia istotnych zmian w tym planie.
Plan do 2043 r. Katowice Airport zamierza inwestować w rozwój
Jak przypomina w informacji prasowej Piotr Adamczyk, rzecznik Katowice Airport, pierwsze wydanie planu dla Katowice Airport zostało przygotowane już w 2008 r., choć w tamtym czasie nie było jeszcze takiego ustawowego obowiązku. We wrześniu 2014 r. zarządzające portem Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA przedstawiło kolejne, już obowiązkowe, wydanie Planu Generalnego, tym razem na lata 2014-2034. Dokument uwzględniał m.in. uruchomioną w maju 2015 r. nową drogę startową. W 2020 r. przystąpiono do częściowej zmiany w Planie Generalnym w zakresie aktualizacji lokalizacji planowanych inwestycji, w tym lokalizacji multimodalnego węzła do przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową.
Prace nad najnowszą wersją Planu Generalnego dla Katowice Airport, rozpoczęto na początku 2023 r. Po ich zakończeniu, dokument został:
- zatwierdzony przez Zarząd GTL SA,
- przyjęty przez Radę Nadzorczą Spółki,
- skonsultowany z 12 gminami położonymi w okolicy portu,
- zaopiniowany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego,
- uzgodniony przez Ministerstwo Obrony Narodowej oraz Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej,
- zatwierdzony przez Ministerstwo Infrastruktury.
Plan Generalny zawiera wizję rozwoju lotniska Katowice- Pyrzowice do roku 2043. Dokument zawiera m.in. zaktualizowane prognozy ruchu lotniczego, informacje na temat przepustowości infrastruktury zarówno w obszarze terminali, jak i pola ruchu naziemnego (droga startowa, drogi kołowania i płyty postojowe). Poruszone są w nim również zagadnienia ekonomiczno-finansowe dotyczące obecnej i planowanej sytuacji spółki zarządzającej katowickim lotniskiem. Znajduje się w nim także koncepcja rozwoju przestrzennego wraz z zagospodarowaniem stref wokół lotniska.
Warto przypomnieć, że Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A. realizuje w Katowice Airport program inwestycyjny, który obejmuje kilkanaście projektów infrastrukturalnych o łącznej wartości ok. 1,5 mld zł. Najważniejszym zadaniem jest budowa głównego terminalu pasażerskiego o powierzchni ok. 50 tys. m kw. Obiekt będzie wyposażony w rękawy i połączony tunelem ze stacją kolejową "Pyrzowice Lotnisko”.
- Sprawny proces inwestycyjny nie może przebiegać bez dobrego planowania, a na lotnisku punktem wyjścia dla skutecznego rozwoju infrastruktury jest plan generalny. (...) Od 17 lat jesteśmy w ciągłym procesie inwestycyjnym, w tym czasie zrealizowaliśmy w Katowice Airport kilkadziesiąt inwestycji, w tym budowę nowej drogi startowej. Przed nami kolejne, wymagające projekty zaplanowane w ramach programu inwestycyjnego do 2032 roku, w tym m.in. budowa głównego terminalu pasażerskiego. Spółka jest dobrze przygotowana do całego procesu - mówi Artur Tomasik, prezes GTL SA.
Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze zostało zarejestrowane 6 marca 1991 r. 1 maja 1994 r. przejęło od Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze” zarządzanie Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach. Głównymi akcjonariuszami spółki są:
- Węglokoks SA (42,492 proc. udziału w kapitale)
- Województwo Śląskie (34,883 proc.)
- Polskie Porty Lotnicze SA (17,304 proc.)
- Gmina Katowice (4,891 proc.)