Zarządzenie o utworzeniu departamentów prezydent Krakowa wydał 21 listopada.
Intencją tych zmian jest racjonalizacja pracy urzędu, połączenie wydziałów, które dublowały swoje kompetencje, stworzenie możliwości oszczędności środków.
– tak w październiku z zapowiadanych zmian tłumaczył się Aleksander Miszalski, prezydent Krakowa. Uzasadniał, że widzi "potrzebę wprowadzenia do urzędu profesjonalnego zarządzania, menedżerów, którzy zmienią sposób myślenia i będą pracować w oparciu o najnowsze metody zarządzania".
Dyrektorzy będą podlegać w sposób bezpośredni prezydentowi Krakowa i jego zastępcom. Konkursy na stanowiska przeprowadził Wydział Organizacji i Nadzoru UMK. Funkcje dyrektorów obejmą:
- Joanna Niewidok – Departament Prezydencki,
- Paulina Typel-Walczykiewicz – Departament Spraw Obywatelskich,
- Maria Wojtacha – Departament Komunalny,
- Monika Kosztyła – Departament Polityki Społecznej,
- Daniel Wiśniowski – Departament Marki Kraków,
- Tomasz Kudzia – Departament Zrównoważonego Rozwoju,
- Jacek Drabik – Departament Edukacji.
Janusz Sepioł – Główny Architekt Miasta – nie został wybrany w trybie konkursowym. Od 1 stycznia 2025 r. będzie sprawował funkcję dyrektora Biura Architekta Miasta i równocześnie dyrektora Departamentu Ładu Przestrzennego.
Departament Prezydencki obejmie swym zakresem zarządczym funkcjonowanie: Kancelarii Prezydenta, Biura Nadzoru Właścicielskiego, Wydziału Skarbu Miasta, Wydziału Kultury, instytucji kultury.
Departament Spraw Obywatelskich będzie sprawować zarząd nad Urzędem Stanu Cywilnego, Wydziałem Spraw Administracyjnych, Wydziałem Ewidencji Pojazdów i Kierowców.
Departament Marki Kraków ma pełnić zarząd nad Wydziałem Komunikacji Społecznej, Centrum Obsługi Informatycznej, Wydziałem Dialogu, Konsultacji i Kontaktu Obywatelskiego.
Departament Ładu Przestrzennego obejmie zarząd nad Wydziałem Architektury i Urbanistyki, Wydziałem Planowania Przestrzennego, Wydziałem Geodezji, Biurem Architekta Miasta.
Departament Zrównoważonego Rozwoju będzie zarządzać Wydziałem ds. Turystyki, Wydziałem Strategii i Funduszy Europejskich, Wydziałem Przedsiębiorczości i Innowacji, Wydziałem Środowiska i Klimatu, Grodzkiego Urzędu Pracy, Zarządem Zieleni Miejskiej, Fundacją Miejski Park i Ogród Zoologiczny.
Departament Komunalny będzie zarządzać Wydziałem Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury, Zarządem Transportu Publicznego, Zarządem Cmentarzy Komunalnych, Zarządem Inwestycji Miejskich, Zarządem Dróg Miasta Krakowa, Zarządem Infrastruktury Wodnej.
Departament Polityki Społecznej ma sprawować zarząd nad Krakowskim Centrum Świadczeń, Wydziałem Polityki Społecznej, Równości i Zdrowia, Wydziałem Mieszkalnictwa, Zarządem Budynków Komunalnych, Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Miejskim Centrum Profilaktyki Uzależnień, żłobkami, domami pomocy społecznej i innymi jednostkami pomocy społecznej
Departament Edukacji będzie zarządzał Wydziałem Edukacji i Projektów Edukacyjnych, Miejskim Centrum Obsługi Oświaty i jednostkami systemu oświaty.
Do uprawnień i obowiązków dyrektora departamentu należą m.in.:
- opiniowanie projektów dokumentów strategicznych i przedstawienie je do zatwierdzenia prezydenta Krakowa oraz właściwemu zastępcy prezydenta Krakowa;
- weryfikowanie we współpracy z audytorem wewnętrznym z Centrum Audytu i Kontroli Analitycznej oraz komórkami nadzorującymi miejskie jednostki organizacyjne planowanych wydatków komórek organizacyjnych UMK i miejskich jednostek organizacyjnych;
- zatwierdzenie przygotowanych planów wieloletnich i rocznych;
- nadzorowanie procesu okresowego monitorowania wykonania zadań, ocena sprawozdań z wykonania zadań;
- koordynacja współdziałania komórek organizacyjnych UMK i miejskich jednostek organizacyjnych.