Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
Reklama

Podwyżki przestraszyły kierowców? Mniej aut w centrum Katowic

Metoda finansowego kija, którą wobec kierowców wprowadzono ponad rok temu w śródmieściu Katowic, najwidoczniej przyniosła efekt. Jak wynika z danych przedstawionych przez władze miasta, dzięki nowym zasadom parkowania spadła - zauważalnie, choć nie skokowo - liczba samochodów wjeżdżających do centrum stolicy Śląska.
Znak drogowy strefy płatnego parkowania.
Powiększona strefa i droższe opłaty. Efektem jest mniej samochodów w centrum Katowic.

Autor: Zarząd Dróg Miejskich

Źródło: prawo cytatu

Obecne zasady parkowania wprowadzono w Katowicach 1 grudnia 2023 r. Powiększona została Strefa Płatnego Parkowania, a w jej centrum ustanowiono droższą Śródmiejską Strefę Płatnego Parkowania. Znacznie wzrosły opłaty za parkowanie. Dla mieszkańców centrum jest ono tańsze niż dla katowiczan z innych dzielnic. Najwięcej płacą kierowcy spoza miasta. Rezultat? 

Finansowy bicz na kierowców zadziałał. Do centrum wjeżdża mniej samochodów

Od marca 2024 r. do listopada 2024 r. do śródmieścia Katowic wjechało niespełna 23 mln pojazdów - o prawie 1,7 mln pojazdów mniej, niż w analogicznym okresie 2023 r.

- Wprowadzając nową politykę parkingową zależało nam na zwiększeniu rotacji parkujących w centrum miasta pojazdów, ograniczeniu napływu aut z miast ościennych oraz ochronie mieszkanek i mieszkańców Katowic. Po roku funkcjonowania zmian możemy powiedzieć, że te założenia udało się osiągnąć. (...) Dziś łatwiej jest w Katowicach zaparkować, a statystyki pokazują, że do śródmieścia wjeżdża mniej pojazdów - uważa wiceprezydent Katowic Bogumił Sobula.

Dane o ruchu zbiera Katowicki Inteligentny Systemu Monitoringu i Analiz, który w kilku miejscach zlicza auta wjeżdżające i wyjeżdżające do i z centrum.

W przypadku samochodów pojawiających się na wjazdowych punktach pomiarowych system sprawdza, czy w ciągu 10 następnych minut ten sam samochód pojawia się w którymś z punktów wyjazdowych. Jeżeli tak, jest traktowany jako "przejazd tranzytowy”, a jeżeli nie, uznaje się, że wjechał do śródmieścia.

O ile ruch tranzytowy praktycznie nie zmienił się (od marca do listopada 2023 r. przejechało przez Katowice prawie 7,2 mln pojazdów, a od marca do listopada 2024 r. – 7 mln), to pojazdów wjeżdżających do centrum od marca do listopada 2023 r. było 24,7 mln, a w tym samym okresie 2024 r. - nieco poniżej 23 mln.

Strefa płatnego parkowania w Katowicach znów powiększy się?

Władze miasta sygnalizują, że z niektórych miejsc sąsiadujących ze strefą płatnego parkowania płyną sygnały o potrzebie jej rozszerzenia. Wnioskuje o to np. rada dzielnicy Koszutka. Rozszerzenie wymaga badań i konsultacji społecznych, miasto jednak dopuszcza perspektywę zmiany kształtu strefy.

Według katowickiego samorządu zwiększa się też zainteresowanie parkowaniem w tamtejszych centrach przesiadkowych, jednak tylko w dni robocze. Od grudnia 2023 r. do 30 listopada 2024 r. w Brynowie było to średnio miesięcznie 8 589 pojazdów, a w Zawodziu 8 667.

Ile kosztuje parkowanie w Katowicach? 

Od 1 grudnia 2023 r. do 1 listopada 2024 r. kierowcy dokonali w Katowicach płatności za parkowanie 2,329 mln razy. Skontrolowano ponad 1,5 mln pojazdów i wystawiono 68 235 opłat dodatkowych, wynikających z nieopłacenia parkowania.

Obecnie całodzienne parkowanie w Katowicach kosztuje: 

  • 42,40 zł w Strefie Płatnego Parkowania – nazywanej też Strefą B (SSP - 4 zł za pierwszą godzinę, 4,80 zł za drugą, 5,60 zł za trzecią i 4 zł za kolejne), 
  • 63,60 zł w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania – Strefie A (ŚSPP - 6 zł za pierwszą godzinę, 7,20 zł za drugą, 8,40 zł za trzecią i 6 zł za kolejne), 
  • parkowanie do 30 minut, na czas szybkiego załatwiania spraw, to koszt 2 zł w SSP 2 zł i 3 zł w ŚSPP.

Parkowanie jest płatne w godzinach 7:00-17:00 od poniedziałku do piątku w SSP i od poniedziałku do soboty (z wyjątkiem sobót ustawowo wolnych od pracy) w ŚSPP.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Coraz drożej w strefach parkowania. Kierowco, płać i płacz!

Ankieta: Czy coraz wyższe opłaty za parkowanie w centrach miast to dobry pomysł?
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama