W przeprowadzonym w dniach 3-9 grudnia 2024 r. naborze o to dofinansowanie do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego wpłynęło 56 wniosków od gmin i powiatów, większość stanowiły wnioski od gmin. Kilka z nich ubiegało się o wsparcie wieloletnie (możliwe do 2033 r.), a nie tylko na 2025 r.
Co bardzo istotne, to że samorządowcy skorzystali z tej nowości, która (...) od tego roku została wprowadzona, a dotyczy możliwości składania wniosków wieloletnich i takich gmin było siedem.
- poinformował wojewoda Brzozowski.
Dofinansowane będą np. dojazdy dzieci do szkół, a mieszkańcy miejscowości mają mieć możliwość dojazdu transportem publicznym do lekarza czy do urzędu. Podlaskie miało do dyspozycji z tego funduszu 45,3 mln zł, co oznacza, że ponad połowa tych środków nie zostanie wykorzystana. Podobna sytuacja - z wykorzystywaniem około połowy dostępnych środków - zdarza się w Podlaskiem co roku.
- Nie wykorzystaliśmy - i to jest zła wiadomość - pełnej puli - powiedział wojewoda. Jak dodał, ma nadzieję, że w ramach naborów uzupełniających samorządy sięgną jeszcze po pieniądze, które zostały, bo w regionie wciąż są potrzeby, aby walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym. W ramach umów wieloletnich największe wsparcie dostaną gmina Szczuczyn - 16 mln zł i Stawiski 14,5 mln zł.
Fundusz Wsparcia Przewozów Autobusowych działa od 2019 r. Pule pieniędzy na poszczególne regiony na dany rok ustala ministerstwo infrastruktury. Fundusz ma wspierać samorządy w organizacji przewozów, aby zapobiegać wykluczeniu komunikacyjnemu mieszkańców. Wsparcie z funduszu jest stałe i wynosi 3 zł do tzw. wozokilometra.