Jak informuje rzecznik TW, przetarg dotyczy zawarcia umowy ramowej na zakup 160 nowych tramwajów. Tramwajarze opierają się na sprawdzonych konstrukcjach i rozwiązaniach technicznych, a jednocześnie wprowadzają zmiany - jak choćby większa liczba miejsc siedzących - które mają poprawić komfort podróżowania.
- Postępowanie ma na celu zawarcie umów ramowych z potencjalnymi wykonawcami, którzy będą spełniać określone wymagania, a następnie umowy wykonawczej z jednym z nich na dostawę tramwajów - precyzuje rzecznik Tramwajów Warszawskich Witold Urbanowicz.
Przetarg obejmuje zamówienie 64 tramwajów jednokierunkowych i 96 tramwajów dwukierunkowych, z czego w zamówieniu podstawowym (gwarantowanym) - 20 tramwajów w wersji jednokierunkowej. Kolejne transze będą realizowane w ramach opcji i będą mogły być zamawiane w miarę możliwości finansowych i potrzeb miasta.
Nowe tramwaje dla Warszawy. Więcej miejsc siedzących i ładowarki USB
Przed ogłoszeniem przetargu tramwajarze przeprowadzili wstępne konsultacje rynkowe. Wzięli w nich udział czołowi producenci tramwajów. Uwzględnili też rozwiązania wprowadzone w trakcie eksploatacji hyundaiów. Konsultowali się też z Zarządem Transportu Miejskiego i z pasażerami.
- Wymagamy tramwajów o maksymalnej długości 33 metrów, która jest optymalna dla naszej infrastruktury - m.in. przystanków, hal postojowych i naprawczych w zajezdniach, myjni i kabin lakierniczych - oraz specyfiki organizacji transportu: intensywności ruchu tramwajów w godzinach szczytu - mówi rzecznik TW.
Tramwaje jednokierunkowe mają pomieścić co najmniej 230 pasażerów, a przy obciążeniu maksymalnym - 288 osób. W tramwaju dwukierunkowym pojemność nominalna to 235 pasażerów, a przy obciążeniu maksymalnym - 295 osób.
W ofercie wzięto też pod uwagę opinie pasażerów i zwiększono liczbę miejsc siedzących. Ma ich być przynajmniej 42 w tramwaju dwukierunkowym i 56 w tramwaju jednokierunkowym. Dla porównania - w hyundaiach jest ich odpowiednio 31 i 42. Fotele mają być pokryte ekoskórą. Nowością będą ładowarki USB dostępne dla pasażerów.
Zakup będzie dwuetapowy. W pierwszym kroku tramwajarze ocenią oferty i zakwalifikują wykonawców. W kolejnym etapie dostawcy będą konkurować wyłącznie ceną.
Umowa ramowa zostanie zawarta na 48 miesięcy, w którym to czasie tramwajarze będą mogli podpisać umowę wykonawczą, czyli zlecić produkcję i dostawy tramwajów. Realizacja dostaw poszczególnych partii tramwajów będzie warunkowana pozyskaniem odpowiedniego finansowania, np. unijnego.
Producent będzie miał 28 miesięcy na dostawę tramwajów z zamówienia podstawowego, licząc od dnia zawarcia umowy wykonawczej. Pierwsze dwa tramwaje powinny pojawić się przed upływem 24 miesięcy.