Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
Reklama

Duża torowa inwestycja w Będzinie. Pasażerowie ucieszą się

To ma zachęcić mieszkańców do korzystania z transportu zbiorowego - mówią o nowej inwestycji w Będzinie przedstawiciele Tramwajów Śląskich. Chodzi o przebudowę linii tramwajowej o długości ok. 1,2 km - od tzw. ronda nerka do wiaduktu nad drogą krajową nr 86, gdzie przebiega granica miasta z Czeladzią. Prace będą kosztowały niemal 9 mln zł brutto.
Tramwaj w Będzinie.
Po zaplanowanych remontach pasażerowie komunikacji tramwajowej w Będzinie mają z niej korzystać chętniej i bardziej komfortowo.

Autor: Piotr Sobierajski

Źródło: prawo cytatu

Prace obejmą m.in. wymianę 1450 metrów toru pojedynczego na torowisku wydzielonym (odcinek jest w większości jednotorowy), budowę czterech peronów przystankowych, jednego rozjazdu oraz przejazdów do posesji. Dokumentacja ma być gotowa w pięć miesięcy, a całe zamówienie - do końca października 2025 r.

Tramwajowa inwestycja w Będzinie. Jedna z kilku w najbliższym czasie

Z punktu widzenia zagłębiowskiej części sieci Tramwajów Śląskich Będzin to ważne miasto. Wiedzie przez nie jedyne połączenie rozbudowanego układu linii w Sosnowcu do Dąbrowy Górniczej, a także sąsiedniej Czeladzi. W Będzinie mieści się też jedna z czterech zajezdni spółki.

W poprzedniej perspektywie finansowej TŚ wykonały "Przebudowę infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Małobądzkiej w Będzinie na odcinku od Ronda Czeladzkiego do granicy z Sosnowcem”. Zmodernizowano wówczas 3 km głównej dwutorowej linii tramwajowej przebiegającej między jezdniami ul. Małobądzkiej. Wartość tamtej inwestycji - współfinansowanej środkami unijnymi - przekroczyła 43 mln zł brutto. Był to najdłuższy nieodnowiony dotąd odcinek sieci w mieście.

Pod kątem obecnej perspektywy finansowej Tramwaje Śląskie przygotowują modernizację kolejnego, prawie 3-kilometrowego dwutorowego odcinka od ronda do granicy Dąbrowy Górniczej. Przetargi, w podziale odcinka na trzy części, mają ruszać na przełomie I i II kwartału 2025 r.; roboty nie obejmą wykonanych już ostatnio za ok. 2 mln zł pięciu przejazdów drogowo-tramwajowych na tym połączeniu. Prezes TŚ Bolesław Knapik wyjaśnia, że jako zadania poprzedzające tę inwestycję spółka TŚ w uzgodnieniu z miastem przygotowała równolegle dwa mniejsze projekty, finansowane jej środkami własnymi.

Jeden z nich to właśnie modernizacja jednotorowego połączenia w stronę Czeladzi, a drugie to modernizacja linii od ronda do ul. Piastowskiej, przy której znajduje się będzińska zajezdnia.

- Dla Będzina to ważna inwestycja. Kolejna związana z infrastrukturą komunikacyjną, bowiem od kilku lat Tramwaje Śląskie systematycznie modernizują całe torowisko w naszym mieście. To kolejne przedsięwzięcie podniesie komfort podróżowania, a także zwiększy bezpieczeństwo pasażerów - mówi, cytowany przez portal bedzin.naszemiasto.pl, Łukasz Komoniewski, prezydent Będzina.

Tramwaje Śląskie po zmianach własnościowych. Katowice i Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia podzieliły się udziałami

Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów sieci tramwajowych w Polsce. Spółka obsługuje niemal 30 linii w 12 miastach. Łączna długość torowisk ciągnących się od Zabrza na Górnym Śląsku po Dąbrowę Górniczą w Zagłębiu Dąbrowskim to ponad 340 km toru pojedynczego, w tym niespełna 30 km w zajezdniach.

TŚ do niedawna należały do 12 miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, a ponad 47 proc. udziałów miały Katowice. Po zmianach do Katowic należy 55,4 proc. udziałów spółki - stolicy regionu swoje akcje zdecydowały się przekazać poprzednie władze Zabrza. Pozostałe miasta przekazały udziały GZM, która ma ich łącznie 44,6 proc. 

Źródło: Polska Agencja Prasowa, bedzin.naszemiasto.pl
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama