Warunki przetargu zostały opublikowane w ogłoszeniu, które ukazało się w tym tygodniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Autobusy wodorowe mają być fabrycznie nowe, niskopodłogowe, o standardowej długości do 12,5 metra. Mają zabierać na pokład minimum 77 pasażerów. Po zatankowaniu wodoru do pełna autobus powinien przejechać co najmniej 350 km.
Przetarg na 20 autobusów wodorowych dla Rzeszowa. Zdecydują cena, jakość i czas
W przetargu liczyć się będą przede wszystkim dwa czynniki: cena i jakość. Dodatkowo punktowany będzie krótszy termin dostawy pojazdów.
- Założenia są takie, że firma, która wygra przetarg, dostarczy autobusy do 48 tygodni od dnia podpisania umowy. Jeśli natomiast oferent zaproponuje krótszy termin, może zdobyć dodatkowe punkty w postępowaniu przetargowym - informuje Artur Gernand z kancelarii prezydenta Rzeszowa.
Firmy zainteresowane udziałem w przetargu mają czas na złożenie ofert do 28 lutego.
Z szacunków urzędników wynika, że zakup autobusów wodorowych kosztować będzie około 100 mln zł. Ale Rzeszów otrzyma na ten cel prawie 70 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy. Umowę na dofinansowanie miasto podpisało z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w październiku 2024 r.
- Rzeszów jest jednym z pięciu miast w misji miast neutralnych dla klimatu. Bardzo ważnej inicjatywie Komisji Europejskiej i mam nadzieję, że ta umowa będzie jednym z wielu działań, które doprowadzą do realizacji bardzo ambitnego planu klimatycznego i osiągnięcia neutralności klimatycznej już w niedługim czasie - mówiła wówczas prezes NFOŚiGW Dorota Zawadzka-Stępniak.
Z wyliczeń wynika, że 20 nowoczesnych pojazdów zmniejszy emisję dwutlenku węgla o 871 ton rocznie.
Nowe autobusy mają zastąpić najstarsze i najbardziej wyeksploatowane pojazdy, niespełniające norm emisji spalin. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji ma w swojej bazie 230 autobusów, w tym 100 na gaz i 18 elektrycznych.