Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
Reklama

Ogromny kredyt na zakup akcji. Śląski sejmik chce mieć lotnisko

Kolejny krok do uzyskania większościowego pakietu akcji Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, które zarządza katowickim lotniskiem, wykonany. Sejmik śląski postanowił przeznaczyć na ten cel niemal 300 milionów zł. Skąd wziąć taaakie pieniądze? Radni województwa podjęli uchwałę o zaciągnięciu długoterminowych kredytów.
Samoloty na płycie lotniska w Katowicach.
Zarządzanie katowickim lotniskiem przez samorządy - taki jest cel planowanych transakcji.

Autor: Piotr Adamczyk / Katowice Airport

Źródło: prawa ograniczone - materiały prasowe

Obecnie największym akcjonariuszem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (GTL) jest Węglokoks S.A. Koncern posiada 42,5 proc. akcji, które zamierza sprzedać. Jako pierwsi do rozmów zostali zaproszeni pozostali akcjonariusze: 

  • województwo śląskie (34,9 proc.),
  • Polskie Porty Lotnicze S.A. (17,3 proc.),
  • Katowice (4,9 proc.). 

Sejmik Województwa Śląskiego i Rada Miasta Katowice podjęły uchwały popierające działania zmierzające do zakupu kolejnych akcji.

Zarządzanie Katowice Airport w całości w rękach samorządów? Na razie twarde negocjacje w sprawie ceny akcji 

Odnosząc się do kwoty, jaką śląski samorząd chce przeznaczyć na zakup akcji GTL, marszałek Wojciech Saługa powiedział PAP, że to spora suma. 

- Ale Lotnisko Katowice to coś więcej niż pieniądze - to nasze okno na świat, jedna z ważniejszych instytucji w województwie śląskim. Robimy wszystko, to starania już kilkunastoletnie, żeby usamorządowić to lotnisko, aby ci, którym zależy na rozwoju tego lotniska, czyli samorządy, miały jak najwięcej do powiedzenia - mówi marszałek Wojciech Saługa.

Początkowo w budżecie województwa na 2025 r. zapisano na zakup akcji GTL 110 mln zł. Ale, jak zwraca uwagę Saługa, oferta sprzedaży akcji jest ograniczona do dotychczasowych udziałowców, więc śląski samorząd musi "podjąć większy wysiłek i nabyć więcej tych akcji".

Marszałek zaznaczył, że górnicza spółka przedstawiła samorządom maksymalną cenę należących do niej akcji GTL - ok. 476 mln zł. Zapowiedział własną wycenę i twarde negocjacje, by obniżyć cenę. Te mają zakończyć się do 30 czerwca 2025 r.

Według wstępnych ustaleń śląski samorząd zamierza przejąć 62 proc. akcji GTL należących do Węglokoksu, a Katowice - pozostałe 38 proc. Trwają rozmowy dotyczące zaangażowania w akcjonariat innych podmiotów samorządowych, np. Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Zgodnie z tą koncepcją w przyszłości żaden z samorządów nie powinien samodzielnie posiadać większościowego pakietu akcji, aby decyzje w sprawie przyszłości lotniska musiały być podejmowane wspólnie. Ma to zabezpieczyć regionalne interesy.

POLECANY ARTYKUŁ: Marszałek o przyszłości lotniska w Pyrzowicach. Padła ważna data

Lotnisko Katowice należy do największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2024 r. odprawiono na nim rekordowe 6,39 mln pasażerów. To krajowy lider w segmencie ruchu czarterowego i jedno z największych lotnisk cargo w Polsce. Do 2032 r. zaplanowany jest program rozbudowy infrastruktury lotniska o wartości ok. 1,5 mld zł. Największy projekt to budowa nowego terminala głównego, który ma umożliwić komfortową obsługę 10 mln pasażerów rocznie, a w przyszłości będzie mógł być rozbudowywany.

Źródło: Polska Agencja Prasowa
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama