W czwartek (2 grudnia) rzeczniczka MPK Weronika Opasiak poinformowała, że najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Arthur Bus, która spełnia wszystkie warunki udziału w postępowaniu.
Przewoźnik zamówił pojazdy niskopodłogowe i przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Autobusy będą mieć 12 metrów długości i pomieszczą w sumie 70 pasażerów, w tym 27 na miejscach siedzących. Pojazdy mają zostać wyposażone w klimatyzację, monitoring, głosową zapowiedź przystanków, tzw. ciepłe guziki, trzy podwójne porty USB, system do zliczania pasażerów, a także automaty do sprzedaży biletów akceptujące wyłącznie płatności bezgotówkowe.
Zgodnie z zamówieniem długość trasy pokonywanej przez autobus po zatankowaniu wodoru do pełna pomiędzy kolejnymi tankowaniami, będzie wynosić minimum 300 km. W ramach postępowania spółka dostarczy także jedną ładowarkę mobilną małej mocy, do wolnego ładowania na terenie zajezdni. Na dostawę nowych autobusów – uzupełniła rzecznik MPK – wykonawca będzie miała 12 miesięcy od czasu podpisania umowy.
Przetarg na zakup 20 autobusów wodorowych MPK ogłosiło w czerwcu 2024 r. Inwestycja otrzymała dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W postępowaniu wpłynęły trzy oferty spółek Solaris Bus & Coach, PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy i Arthur Bus na kwoty od 63,9 do 77,4 mln zł. Rozstrzygnięcie nastąpiło we wtorek.
Po lubelskich ulicach obecnie jeżdżą cztery autobusy wodorowe: 12-metrowy Solaris Hydrogen zakupiony przez Gminę Lublin i trzy pojazdy marki Arthur, które kupiło Miasto Świdnik. Autobusy te obsługują linie nr: 5, 35 i 55.