Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
Reklama

Nowa zajezdnia i nowa linia tramwajowa. Toruń czeka na oferty

Stara zajezdnia tramwajowa w Toruniu liczy sobie... prawie 135 lat! Ten szacowny wiek i zabytkowy status sprawiają, że nie można wprowadzać w niej wielu zmian, których wymaga nowoczesna komunikacja. Stąd decyzja toruńskich władz: budujemy nową zajezdnię. Zresztą nie tylko tramwajową. I nie tylko zajezdnię.
Przystanek tramwajowy w Toruniu.
Nowa linia tramwajowa i nowa zajezdnia w Toruniu mają powstać w perspektywie kilku lat.

Autor: MZK w Toruniu

Źródło: prawo cytatu

Jak poinformowała rzecznik Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Sylwia Derengowska, spółka ogłosiła właśnie przetarg na zaprojektowanie nowej zajezdni tramwajowo-autobusowej, a także linii tramwajowej w zachodniej części miasta.

Inwestycje w toruńskiej komunikacji. Gdzie powstanie zajezdnia? Którędy przebiegnie nowa linia tramwajowa?

Plany zakładają powstanie zajezdni tramwajowo-autobusowej na przedłużeniu ul. Łukasiewicza blisko zachodniej granicy miasta, na terenie o powierzchni koło 11,5 ha. W pierwszej kolejności ma zostać zbudowana hala tramwajowa zajezdni, a dalszej perspektywie - hala autobusowa. Część tramwajowa ma zostać zbudowana w okresie od czwartego kwartału 2026 r. do pierwszego kwartału 2029 r.

Dotychczasowa zajezdnia tramwajowa liczy sobie tyle lat, co toruńska komunikacja miejska. Została wybudowana w 1891 r. i obecnie nie jest w stanie kompleksowo obsłużyć takiej liczby tramwajów, jaką dysponuje Toruń. Z uwagi na ograniczoną przestrzeń oraz historyczny charakter nie da się jej rozbudować do dzisiejszych potrzeb. Nie można choćby zainstalować tam urządzeń niezbędnych do obsługi nowoczesnego i licznego taboru.

Dojazd do nowej zajezdni zostanie zapewniony od południa - od Szosy Bydgoskiej, a od wschodu - od ul. Łukasiewicza.

- Zakłada się, że nowa, dwutorowa linia tramwajowa na zachód Torunia będzie miała długość 3500 metrów toru pojedynczego. Przez pierwsze 100 metrów będzie biegła od pętli Motoarena w pasie dzielącym jezdnie Szosy Bydgoskiej w kierunku zachodnim, a następnie skręci w ul. Pera Jonssona i dalej wzdłuż tej ulicy w bezpośrednie otoczenie Motoareny Toruń. Następnie skręci na północny zachód i wzdłuż planowanej drogi wschód-zachód, w ciągu ul. Łukasiewicza, dotrze do nowej zajezdni. Wzdłuż trasy przewidziano budowę trzech zespołów przystanków tramwajowych, a nowe torowisko w większości zostanie wykonane w technologii zielonej - precyzyjnie zapowiadają pracownicy toruńskiego MZK.

Budowa nowej zajezdni tramwajowej i linii tramwajowej ma zostać zbudowana z dofinansowaniem z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Wniosek o wsparcie jest w trakcie oceny.

Oferty w przetargu na zaprojektowanie zajezdni można składać do 18 lutego.

Źródło: Polska Agencja Prasowa, MZK w Toruniu
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama