Minął pierwszy rok z rozpisanego na 9 lat programu inwestycyjnego lotniska na Śląsku. Plan obejmuje rozbudowę wszystkich obecnie funkcjonujących stref: pasażerskiej, obsługi technicznej samolotów oraz cargo. Zarządzające portem Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA rozwinie też czwarty obszar działalności w postaci węzła do przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową. Jednak największym i najkosztowniejszym projektem zaplanowanym w programie inwestycyjnym na lata 2024–2032 jest budowa głównego terminalu pasażerskiego.
Jak przypomina Piotr Adamczyk, rzecznik Katowice Airport, punktem wyjścia do przygotowania całej koncepcji rozbudowy infrastruktury lotniska były prognozy przewozów do 2040 r. A te wskazują, że już w 2026 r. z siatki połączeń powinno skorzystać ok. 7,5 mln podróżnych, a granica 10 mln pasażerów może zostać przekroczona w 2030 r. W informacji prasowej rzecznik raportuje o stanie prac, jakie ukończono i rozpoczęto w 2024 r. Zapowiada też inwestycyjne plany na rozpoczęty właśnie rok 2025.
Rozbudowa katowickiego lotniska. Co zrobiono do tej pory?
Pierwszą z zaplanowanych w ramach programu rozwoju infrastruktury na lata 2024–2032 inwestycją był, oddany przed wakacjami ub. r. nowy parking terenowy ma 757 miejsc postojowych. W całości oświetlony, wyposażony w nowoczesny system monitoringu parking P4 zlokalizowany jest przy rondzie, które powstało w trakcie budowy skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 913 z linią kolejową nr 182.
Trwa, rozpoczęta we wrześniu 2024 r., budowa multimodalnego węzła do przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową. Przedsięwzięcie zakończy się najpóźniej w czerwcu 2026 r., a jego koszt to 117,3 mln zł netto. Budowana jest bocznica kolejowa, która połączy węzeł z linią kolejową nr 182 (Tarnowskie Góry – Zawiercie). Sercem nowej infrastruktury będzie kolejowy front rozładowczy do załadunku towarów oraz paliw, który sąsiadować będzie z czterema zbiornikami o pojemności 1 000 m3 każdy i stanowiskami do rozładunku autocystern.
Także we wrześniu 2024 r. firma Budimex SA rozpoczęła w południowo-wschodniej części Katowice Airport budowę nowej bazy służb utrzymania lotniska. Powstaje tam m.in. dwukondygnacyjny budynek administracyjno–socjalny o powierzchni 470 m2, hala garażowo-warsztatowa o powierzchni 2 294 m2 z dziewięcioma stanowiskami dla oczyszczarek lotniskowych, infrastruktura drogowa oraz teletechniczna. Wartość pierwszego etapu budowy bazy to prawie 20 mln zł netto. Inwestycja ma być gotowa w drugim kwartale 2025 r.
W sierpniu 2024 r. na południe od strefy hangarów do obsługi technicznej samolotów rozpoczęła się budowa parkingu terenowego P5. W pierwszej fazie powstanie tam ok. 900 nowych miejsc postojowych. Wartość projektu to 10,5 mln zł netto. Nowa infrastruktura zostanie oddana do użytku w drugim kwartale 2025 roku.
W 2024 r. trwał proces przygotowywania dokumentacji projektowej dla trzech inwestycji:
- nowej strażnicy Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej,
- rozbudowy parkingu P5,
- rozbudowy parkingu P1 na zachód.
Rozbudowa Katowice Airport. Plany na rok 2025. Będzie umowa z wykonawcą terminalu
W październiku 2024 r. GTL SA ogłosiło przetarg na wybór projektanta głównego terminalu pasażerskiego i infrastruktury towarzyszącej. Postępowanie przetargowe prowadzone jest w trybie dialogu konkurencyjnego, a umowę z wybranym wykonawcą terminalu spółka zarządzająca katowickim lotniskiem zamierza podpisać do końca 2025 r. Co jeszcze w planach?
- W pierwszym kwartale 2025 r. rozpocznie się budowa czwartego hangaru do obsługi technicznej samolotów, która potrwa 12 miesięcy.
- Trwać będzie budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową oraz rozbudowa parkingów P1 i P4.
- Do użytku zostanie oddana nowa baza działów utrzymania lotniska oraz parking P5.
- Rozpocznie się przetarg na wybór firmy, która wybuduje płytę do odladzania samolotów dla pasa 08.
- Ogłoszony zostanie przetarg na wybór projektanta drugiego terminalu cargo.
- Zakończy się projektowanie nowej siedziby Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej i zostanie ogłoszony przetarg, którego celem będzie wybór wykonawcy tej inwestycji.
- Tylko w minionym roku trwały inwestycje o łącznej wartości prawie 150 mln zł. Kolejne projekty przed nami, w tym ten największy i najważniejszy, czyli budowa głównego terminalu pasażerskiego z infrastrukturą towarzyszącą. Od 2009 r. zrealizowaliśmy w Katowice Airport inwestycje za prawie miliard złotych - mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, firmy zarządzającej Katowice Airport.
Całkowity szacunkowy koszt programu inwestycyjnego Katowice Airport na lata 2024–2032 to ok. 1,5 mld zł. GTL SA planuje sfinansować projekt ze środków własnych, kredytu komercyjnego, podniesienia kapitału oraz dotacji z Unii Europejskiej.