Katowice. 30 autobusów elektrycznych dla przewoźnika
Jak poinformował katowicki magistrat, będący większościowym właścicielem tamtejszego PKM, zawarta umowa ma wartość prawie 117 milionów złotych, to najwięcej w historii spółki. Chodzi o 30 autobusów o długości ok. 18 metrów, przegubowych, o zasięgu co najmniej 250 kilometrów. Autobusy powinny być wyposażone m.in. w klimatyzację. Do pojazdów powinny zostać dołączone ładowarki.
Jak wynika z platformy zamówień PKM, w przetargu wpłynęły trzy oferty: turecki Karsan zaproponował cenę blisko 120 mln zł brutto (oferta została odrzucona), spółka Busnex, czyli dostawca Yutongów, 116,1 mln zł brutto, a Solaris 123,6 mln zł brutto.
Kryteriami oceny ofert były: cena (w 60 proc.) i właściwości techniczno-eksploatacyjne (40 proc.). W drugim kryterium punkty przewidziano m.in. za konstrukcję napędu, możliwość ładowania pantografowego, większą pojemność i gwarancję baterii, system zdalnej diagnostyki czy ogrzewanie wspomagane piecem na olej napędowy. Oferta Busnex otrzymała tu 36 punktów, a Solarisa - 26 punktów.
Wykonawca zobowiązany jest dostarczyć 15 autobusów do 300 dni od podpisania umowy (jeszcze w tym roku) i kolejne 15 autobusów do 600 dni od podpisana umowy (do 30 kwietnia 2026 r.).
Katowickie PKM zamierza przy tym zamówieniu skorzystać z 78,3 mln zł środków unijnych, rozdzielanych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności - w działaniu G 1.3.2 Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy) KPO.
Ogółem katowickie PKM liczy ok. 250 pojazdów, w tym 28 autobusów elektrycznych. Poza własnymi zakupami, w 2023 r. do spółki trafiła jedna czwarta puli 32 autobusów elektrycznych, zamówionych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię przy 80 mln zł dotacji z programu NFOŚiGW Gepard II (pozostałe wozy z przetargu Metropolii trafiły do PKM-ów Gliwice, Sosnowiec i Świerklaniec).
Obecnie GZM zamawia (również przy 72,9 mln zł dotacji z działania G 1.3.2 KPO) 31 autobusów elektrycznych z ładowarkami dla samorządowych przewoźników. Z tego zamówienia PKM Katowice otrzyma 9 autobusów przegubowych i 5 ładowarek mobilnych. Oprócz elektryków oraz diesli, spółka ma też osiem autobusów zasilanych gazem i 22 hybrydy, a GZM ma jej użyczyć trzy zamówione już autobusy o napędzie wodorowym.
PKM Katowice jest jednym z największych w GZM przewoźników samorządowych, wykonujących pracę przewozową zamawianą przez Zarząd Transportu Metropolitalnego. Spółka należy do trzech miast (Katowice - 86,43 proc. udziałów, Siemianowice Śląskie - 8,39 proc., Chorzów - 3,86 proc.) i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (1,32 proc.).