Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
Reklama

Rewolucja w dochodach JST. Co zmienia nowa ustawa?

To radykalna zmiana w sposobie naliczania pieniędzy dla gmin, powiatów i województw. Ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, która weszła w życie wraz z nowym rokiem, ma wprowadzać - jak deklarował resort finansów - przejrzystość, a "dochody lokalnych społeczności oparte będą na obiektywnych parametrach, mierzalnych za pomocą danych statystycznych".
plik banknotów o nominale 100 zł
Ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego weszła w życie 1 stycznia 2025 r.

Autor: fot. Canva/maradek

Źródło: pełne prawa - licencja Creative Commons

Nowe przepisy oznaczają fundamentalną zmianę w sposobie naliczania pieniędzy, które będą napływały do samorządowych budżetów. Ustawa wprowadza zasadniczą zmianę w sposobie ustalania dochodów JST z tytułu udziałów w podatkach dochodowych. Dochody te mają być obliczane jako procent od dochodów podatników danego podatku z terenu danej JST, podczas gdy do tej pory dochód samorządów z tytułu udziału w PIT i CIT naliczany był na podstawie podatku należnego.

"To samorządy budują jakość codziennego życia Polek i Polaków"

Projekt nowej ustawy powstał w Ministerstwie Finansów. Poprzedziły go konsultacje ze środowiskami samorządowymi, m.in. z organizacjami zrzeszającymi JST.

- To samorządy budują jakość codziennego życia Polek i Polaków. Odpowiadają za edukację, organizują lokalny transport, utrzymują parki, a w wielu miejscowościach są jedynym animatorem powszechnie dostępnej kultury. Samorządy budują i utrzymują lokalne drogi, odpowiadają za zapewnienie podstawowej ochrony zdrowia - mówił latem ub.r., podczas prezentacji projektu ustawy minister finansów Andrzej Domański.

Nowa kategoria: miasta na prawach powiatu. Jak dzielone będą pieniądze dla samorządów?

Zgodnie z ustawą wysokość udziału w podatku PIT będzie wynosić:

  • dla gmin 7 proc.,
  • dla miast na prawach powiatu 8,6 proc.,
  • dla powiatów 2 proc.,
  • dla województw 0,35 proc.

Z kolei w przypadku podatku CIT te wskaźniki te wyniosą:

  • dla gmin 1,6 proc.,
  • dla miast na prawach powiatu 2,2 proc.,
  • dla powiatów 1,7 proc.,
  • dla województw 2,3 proc.

Nowością jest wydzielenie miast na prawach powiatu jako osobnej kategorii jednostek samorządu terytorialnego.

Według wyliczeń resortu finansów nowe przepisy spowodują, że w 2025 r. dochody JST wzrosną o 24,8 mld zł w stosunku do obowiązującego wcześniej systemu, każdy samorząd będzie miał zagwarantowane wyższe dochody niż obecnie, a w perspektywie najbliższej dekady dochody JST wzrosną o ponad 345 mld zł.

Kwota rocznego dochodu jednostki samorządu terytorialnego z tytułu udziału w PIT będzie ustalana "poprzez przemnożenie zwaloryzowanych dochodów podatników zamieszkałych na obszarze danej JST za rok bazowy przez określoną procentowo wysokość udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych".

Mechanizm waloryzacji będzie uwzględniać wskaźnik dynamiki przeciętnego wynagrodzenia i wskaźnik dynamiki zatrudnienia. Analogicznie ma być ustalana kwota rocznego dochodu samorządów z tytułu udziału w CIT, choć waloryzacja w tym przypadku ma uwzględniać dynamikę nominalnego PKB.

Ustawa wprowadziła, zamiast dotychczasowych części subwencji ogólnej, pojęcie potrzeb finansowych JST, które będą podlegać finansowaniu zwiększonymi dochodami z tytułu udziału w PIT i CIT, a w przypadku, gdy będą one niewystarczające - subwencją ogólną z budżetu państwa.

Pięć precyzyjnie skalkulowanych potrzeb samorządów

Nowe prawo o ustalaniu dochodów JST wyróżnia pięć rodzajów potrzeb samorządów:

  • wyrównawcze,
  • oświatowe,
  • rozwojowe,
  • ekologiczne,
  • uzupełniające.

Ustawa zawiera metody kalkulacji wysokości tych potrzeb.

I tak potrzeby wyrównawcze będą ustalane dla JST, w której indywidualny wskaźnik zamożności jest równy określonej w ustawie procentowej wartości wskaźnika zamożności ustalonego odpowiednio dla danej kategorii JST, bądź niższy od tej wartości.

Globalna kwota potrzeb oświatowych ma być ustalana - co do zasady - analogicznie jak obecna część oświatowa subwencji ogólnej, czyli w oparciu o kwotę z roku poprzedniego z uwzględnieniem zmiany zakresu realizowanych zadań oświatowych.

Potrzeby rozwojowe mają być ustalane w podziale na poszczególne kategorie JST, co ma stwarzać możliwość bardziej precyzyjnego wspierania rozwoju poszczególnych kategorii samorządu.

Potrzeby ekologiczne mają być ustalane dla wszystkich JST, na terenie których znajdują się obszary o szczególnych walorach przyrodniczych prawnie chronione.

Potrzeby uzupełniające będą ustalane w wysokości odpowiadającej kwocie potrzeb uzupełniających z roku poprzedzającego rok budżetowy, zwaloryzowanej wskaźnikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych.

Znika "janosikowe", będzie inny mechanizm wyrównujący poziom dochodów JST

Nowe przepisy zawierają również mechanizm tzw. korekty zamożności, utrzymywany w związku z dużym zróżnicowaniem dochodowym JST, ale różniący się od obecnego "janosikowego". JST nie będą wpłacać do budżetu państwa „janosikowego” - korekta zamożności dokonywana będzie co do zasady poprzez obniżenie kwoty zwiększonych dochodów z PIT i CIT.

Źródło: Polska Agencja Prasowa
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama