Wrażenie robi skala zakontraktowanych usług. Zgodnie z umową Mobilis rocznie będzie wykonywał na liniach około 9,5 mln kilometrów. Ujmując to obrazowo - to tak, jak gdyby łącznie wszystkie autobusy firmy w ciągu roku okrążały Ziemię wzdłuż równika aż 237 razy!
Wartość 10-letniego kontraktu to 1,384 mld zł brutto. Może ona ulec zmianie w związku z waloryzacjami w przyszłych latach.
Po pierwsze: komunikacja! Tego chcą mieszkańcy Krakowa. Dlatego pojawią się nowe autobusy
Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski podkreśla, że rozbudowa i poszerzanie komunikacji publicznej to realizacja jednego z najczęściej zgłaszanych przez mieszkańców postulatów.
- Odpowiadając na te wyzwania i potrzeby mieszańców Krakowa, a również realizując nasze postulaty kampanijne, aby transport i komunikacja publiczna jak najszybciej się rozwijała, zwiększamy możliwości taboru krakowskiej komunikacji miejskiej - mówi prezydent Aleksander Miszalski.
Mobilis jest obecny w Krakowie od kilkunastu lat, a wchodząca właśnie w życie nowa umowa przewozowa jest trzecią i największą z realizowanych do tej pory. Aby jej sprostać, firma kupiła 151 nowych ekologicznych autobusów, w większości zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG).
Wśród nich jest 91 przegubowych pojazdów marki MAN, 49 standardowych autobusów marki Scania oraz 11 najmniejszych pojazdów mini firmy MMI – sześć z nich ma napęd wysokoprężny (spełniający najnowsze normy emisji Euro6), a pięć – elektryczny. Flota ta zastąpi dotychczas kursujące, wysłużone pojazdy.
- W ten sposób zwiększamy naszą obecność w Krakowie dwukrotnie, bo do tej pory mieliśmy tu 80 autobusów - zwraca uwagę dyrektor regionalny Mobilis Paweł Paruch.
Zgodnie z umową Mobilis będzie obsługiwał 29 linii autobusowych; dotychczas obsługuje 19.
Ograniczanie białych plam w krakowskiej komunikacji. Całkiem nowe połączenia i wydłużone niektóre linie
Według dyrektora Zarządu Transportu Publicznego Łukasza Franka nowa umowa pozwoli na stopniowe likwidowanie białych plam transportowych, czyli miejsc, do których nie dociera komunikacja miejska. Dodatkowo zostaną uruchomione nowe połączenia autobusowe na terenie Krakowa, o które postulowali mieszkańcy – skomunikują nowe obszary miasta, m.in. osiedle Żabiniec i Mydlniki.
Nowa linia nr 126 będzie kursować z Bronowic Małych przez Mydlniki, Chełm, al. Kasztanową, Starowolską i Księcia Józefa do os. Podwawelskiego. Autobusy mają kursować co 30 minut przez wszystkie dni w tygodniu. Docelowo, po zakończeniu przebudowy ulicy Kościuszki, ZTP zakłada skierowanie linii na Salwator, co pozwoli zwiększyć jej częstotliwość do 20 minut w godzinach szczytów.
Linia nr 147 zapewni połączenie os. Żabiniec z trasą tramwajową do Górki Narodowej i z węzłem przesiadkowym Nowy Kleparz. Autobusy będą jeździć do pętli ulicami: Lekarską, ks. Siemaszki, Stefana Jaracza, Żabiniec i Zdrową co 10 minut w godzinach szczytu i co 15 minut poza, a w dni wolne - co 20 minut.
Trasy części istniejących dotychczas linii zostaną wydłużone. Zmiany dotyczą trzech połączeń:
- linii nr 142 z pętli Aleja Przyjaźni do pętli Czyżyny Dworzec, co oznacza przywrócenie bezpośredniego połączenia dla mieszkańców rejonu ulicy Dąbrowskiej z centrum Nowej Huty;
- linii nr 163 z pętli Nowy Bieżanów Południe do pętli Miejskie Centrum Opieki co zapewni bezpośredni dojazd z Nowej Huty do Szpitala Uniwersyteckiego w Prokocimiu;
- linii nr 193 z pętli Prądnik Czerwony do węzła przesiadkowego Górka Narodowa P+R, co przywróci bezpośrednie połączenie z rejonu Górki Narodowej i osiedla Gotyk w kierunku Nowej Huty.
Poprzednia umowa z Mobilisem na obsługę linii autobusowych w Krakowie była zawarta w 2013 r. i obowiązywała przez 10 lat. Miejską komunikację obsługują dwaj przewoźnicy: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne oraz właśnie Mobilis.