Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
Reklama

Adiós, Irizar! Hiszpańska oferta autobusów dla Warszawy odrzucona

Był przetarg, był zwycięzca, była więc i wizja, że po warszawskich ulicach pomknie 80 autobusów elektrycznych, które dotrą ze słonecznej Hiszpanii. To wszystko było. Krajowa Izba Odwoławcza nakazała właśnie stołecznemu przewoźnikowi odrzucić ze względów proceduralnych oferty hiszpańskiego producenta autobusów Irizar. Co dalej?
autobus elektryczny Irizar
Jesienią 2024 r. hiszpański autobus elektryczny firmy Irizar przechodził testy na stołecznych ulicach. Jak widać, nie pomogło.

Autor: MZA w Warszawie

Źródło: prawa ograniczone - materiały prasowe

Miejskie Zakłady Autobusowe zaledwie dwa miesiące temu, w listopadzie 2024 r., uzyskały dofinansowanie zakupu 80 autobusów elektrycznych. Umowa z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska przewiduje wsparcie transakcji w kwocie ponad 236 mln zł.

Nakaz odrzucenia oferty hiszpańskiego producenta autobusów. "Czekamy na uzasadnienie"

W ogłoszonym przetargu na 50 przegubowców i 30 pojazdów o długości 12 metrów najlepszą ofertę złożyła hiszpański producent elektryków Irizar. Krajowa Izba Odwoławcza nakazała MZA odrzucić tę ofertę.

- Czekamy na pisemne uzasadnienie. Po jego uzyskaniu przystąpimy do ponownego rozpatrzenia ofert - powiedział PAP rzecznik MZA Adam Stawicki.

W przetargu na przegubowe autobusy oprócz hiszpańskiego producenta zgłosił się tylko Solaris, więc to zapewne pojazdy tej marki pojawią się na ulicach stolicy.

Nowością w tym przetargu jest to, że wszystkie nowe autobusy nie będą miały pantografów. Będą ładowane za pomocą wtyczek.

Nowe autobusy Solarisa dotarły do stolicy. Ile pojazdów liczy elektryczna flota warszawskiej komunikacji?

Po Warszawie od czwartku (23 stycznia 2025 r.) jeździ 12 nowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12. Kupiły je Miejskie Zakłady Autobusowe. Razem z 12 innymi solarisami, które Zarząd Transportu Miejskiego zamówił dwa lata temu, w stołecznej flocie w 2025 r. będą 202 elektryczne autobusy.

Solaris jest największym dostawcą autobusów elektrycznych dla warszawskiej komunikacji. fot. Paweł Dąbrowski / Super Express

Dwanaście solarisów jest wyposażonych w pantograf pozwalający uzupełnić energię podczas postojów na pętlach. Są niskopodłogowe, wyposażone m.in. w: 

  • klimatyzację, 
  • wyznaczone miejsca dla wózków, 
  • system informacji pasażerskiej, 
  • system zliczania pasażerów przekazujący dane online, 
  • monitoring, 
  • blokady alkoholowe dla kierowców, 
  • nowy rodzaj tapicerki wykonanej ze skóry ekologicznej.

Inną charakterystykę mają autobusy zamówione w ramach umowy w firmie Busnex - dystrybutora pojazdów chińskiej firmy Yutong. Miejska spółka kupiła 18 takich elektrycznych autobusów, które już wożą warszawiaków. Są one ładowane wyłącznie poprzez kabel na terenie zajezdni. Aby móc wykonywać kursy przez cały dzień, pojazdy są wyposażone w baterie o większej pojemności.

MZA czeka jeszcze na 12 elektrycznych, przegubowych solarisów, które przyjadą do stolicy w tym roku.

Ankieta: Do pracy najczęściej dojeżdżam...
Źródło: Polska Agencja Prasowa
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama