Od poniedziałku (3 lutego 2025 r.) strefa powiększyła się o obszary Starego Mokotowa, Wyględowa, Wierzbna, Ksawerowa, Sielc i części Sadyby. Jej granice zostały przesunięte do linii ulic Woronicza, Domaniewskiej i Idzikowskiego. Od zachodu obszar poszerzenia sięgnie dotychczasowej granicy na ul. Żwirki i Wigury, od wschodu granicą będzie ul. Czerniakowska.
Tysiące miejsc postojowych i setki parkomatów. Tak poszerzyła się strefa w Warszawie
Nowy obszar strefy to ok. 7 tys. miejsc postojowych oraz dodatkowych 314 parkomatów. To nowe urządzenia, takie same jak te, które stanęły jesienią na Saskiej Kępie i Kamionku. Od lutego sukcesywnie będą wymieniane w całej strefie. W sumie będzie ich w stolicy 2224.
Stołeczny Zarząd Dróg Miejskich przekazał, że od 3 lutego warszawska strefa będzie liczyć ok. 67 tys. miejsc postojowych. Drogowcy od początku stycznia przyjmują wnioski o abonamenty od mieszkańców nowego obszaru. Szacują, że jest tam ok 6,5 tys. osób, którym abonament przysługuje. Do końca stycznia przyjęli już ok. 5,5 tys. wniosków o wydanie tego uprawnienia. Przysługuje ono mieszkańcom strefy, którzy rozliczają podatek PIT w Warszawie i mają auto.
Ile kosztują abonamenty w strefie parkowania? Komu przysługuje abonament w SPPN?
W strefie do wyboru są dwa rodzaje abonamentów. Tańszy - rejonowy - kosztuje 30 zł rocznie i pozwala zaparkować w rejonie w promieniu 200 m od miejsca zameldowania.
Abonament obszarowy pozwala zaparkować na terenie wyznaczonym zgodnie z mapą obszarów abonamentowych w SPPN. Uprawnia także do postoju po obu stronach ulic będących granicami obszarów. Kosztuje 600 zł rocznie, a płatność możliwa jest w dwóch ratach po 300 zł (tylko w przypadku wyrabiania abonamentu w POP ZTM).
Aby otrzymać abonament mieszkańca, trzeba:
- być zameldowanym na pobyt stały lub czasowy na terenie SPPN,
- mieć rozliczony podatek PIT za poprzedni rok w Warszawie
- i być właścicielem, współwłaścicielem lub użytkownikiem samochodu o dopuszczalnej masie całkowitej do 2,5 t lub samochodu osobowego powyżej 2,5 t.
Strefa płatnego parkowania niestrzeżonego jest w Warszawie od 1999 r. i początkowo obejmowała tylko ścisłe centrum miasta. Po dekadzie została rozszerzona m.in. o Powiśle, Stare i Nowe Miasto. W 2013 r. granica obszaru z parkometrami przesunęła się z Żelaznej do Okopowej na zachodzie, z Koszykowej do Wawelskiej na południu, a na północy zamiast al. Solidarności sięgnęły Dworca Gdańskiego i ronda Radosława oraz fragment Pragi-Północ. Od 2020 r. jej obszar, etapami, zwiększył się dwukrotnie - o część Woli i Pragi-Północ, Żoliborz i Ochotę, pl. Hallera i jego okolice i północny Mokotów.