Dodatkowo, jak poinformowały w poniedziałek (3 lutego) służby prasowe Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi, samorząd województwa łódzkiego na komunikację autobusową, stanowiącą ważny element systemu transportu zbiorowego w regionie, w 2025 r. przeznaczył 7,5 mln zł ze swojego budżetu. W sumie więc realizacja tego zadania będzie kosztować ponad 30 mln zł.
Dobre wieści dla pasażerów. Tutaj będzie więcej autobusów
W jego ramach samorząd uruchomił w tym roku 43 linie. Wśród nich jest nowe połączenie z Sieradza przez Zduńską Wolę, Łask i Pabianice do Łodzi. Autobusy na tej trasie zatrzymują się m.in. przy szpitalu im. Kopernika, do którego przyjeżdżają pacjenci z całego regionu. O tę linię zabiegali sami mieszkańcy. – To nie koniec zmian w rozkładzie jazdy. Autobusy kursują częściej m.in. na trasach łączących Piotrków Trybunalski, Tuszyn i Łódź, Bełchatów, Szczerców i Rusiec, Opoczno, Przyłęk i Ciechomin, Piotrków Trybunalski, Rozprzę i Radomsko, Tomaszów Mazowiecki, Głuchów i Brzeziny, Żytno, Przedbórz i Piotrków Trybunalski czy Tomaszów Mazowiecki, Będków i Czarnocin – dodano w komunikacie.
Przewozy realizowane są m.in. przez PKS Sieradz, Bełchatów, Łęczyca i Tomaszów Mazowiecki. Łączna długość tras wynosi 2462 kilometry. Zaznaczono, że autobusy docierają do wszystkich powiatów woj. łódzkiego, 132 gmin i 324 miejscowości. W tym roku wszystkie pojazdy na liniach pokonają w sumie ponad 7,5 mln kilometrów.
Trwa walka z wykluczeniem komunikacyjnym
W ramach walki z wykluczeniem komunikacyjnym w regionie, jesienią 2023 roku uruchomiono też Kolejową Komunikację Autobusową realizowaną przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną. Dzięki niej mieszkańcy miejscowości oddalonych od infrastruktury kolejowej mają zapewniony dojazd do stacji, skąd mogą kontynuować podróż pociągiem. Obecnie funkcjonuje 10 linii KKA, w tym dwie nowe. Od 15 grudnia 2024 r. mieszkańcy mogą korzystać z połączenia Działoszyn – Pajęczno – Biała oraz Łaznów – Gałków Mały.
Celem FRPA jest zapewnienie dostępności autobusowego publicznego transportu zbiorowego na terenach, gdzie dotychczas nie było to możliwe z uwagi m.in. na niewystarczający poziom środków finansowych jednostek samorządu terytorialnego. Dotyczy to przede wszystkim obszarów oddalonych od dużych aglomeracji miejskich. W 2024 r. dopłatą z funduszu objęto 7 tys. 663 linii komunikacyjnych, a łączna wypłacona dopłata wyniosła 860 mln zł. W tym roku dofinansowanie linii autobusowych z FRPA ma wynieść 1,07 mld zł.