Powstaną cztery nowe węzły przesiadkowe w Gliwicach. Znamy ich lokalizacje
Zaletami planowanych nowych węzłów przesiadkowych mają być: dostęp do autobusów (niekiedy też pociągów), wypożyczalni miejskich rowerów lub hulajnóg, obecność parkingów umożliwiających pozostawienie własnego samochodu bądź roweru, stacje napraw jednośladów oraz wielofunkcyjna przestrzeń służąca rekreacji i wypoczynkowi.
Gliwice planują budowę czterech takich obiektów:
- przy nowej stacji kolejowej w Łabędach,
- przy estakadzie Heweliusza na Koperniku,
- przy ul. Pszczyńskiej na styku Trynku i Ligoty Zabrskiej,
- przy ul. Kozielskiej w Brzezince.
– Realizacja tych wszystkich projektów ma nie tylko usprawnić transport, ale również przyczynić się do ochrony środowiska poprzez ograniczenie liczby samochodów w centrum miasta. Liczę na to, że nowa infrastruktura zachęci w przyszłości mieszkańców do częstszego korzystania z transportu publicznego oraz rowerów, co wpłynie na poprawę jakości powietrza i zmniejszenie poziomu miejskiego hałasu - deklaruje Katarzyna Kuczyńska-Budka, prezydent Gliwic.
Inwestycje w założeniu mają zostać dofinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Miasto latem złożyło wnioski do projektu „Mobilna Metropolia”. Obecnie znajdują się one w fazie oceny.
Nowe węzły przesiadkowe w Gliwicach. Przystanki, parkingi, zieleń...
Dwie pierwsze inwestycje wiążą się z trwającą już, zamówioną w listopadzie ub.r. przez spółkę PKP PLK za ponad 500 mln zł, modernizacją stacji kolejowej Gliwice – Łabędy. Perspektywa wykonania kolejowych prac to 2028 r.
Już przed laty, na etapie ich planowania, gliwicki samorząd przygotował koncepcję przebudowy lokalnego układu drogowego w Łabędach, w rejonie przeprojektowanej stacji kolejowej. Prace, które miasto zamówiło w lipcu br. za blisko 40 mln zł, obejmują też zatoki dla autobusów, parkingi park&ride i bike&ride czy nowe połączenia rowerowe.
Do 2028 r. spółka PLK w ramach prac w Łabędach ma też wybudować nowy przystanek kolejowy Gliwice Kopernik, w rejonie estakady drogowej Jana Heweliusza. W jego sąsiedztwie miasto chce urządzić węzeł przesiadkowy m.in. z parkingiem na ponad 120 samochodów, zielenią i aranżacją przestrzeni nawiązującą do patronów miejsca.
Następny miejski węzeł przesiadkowy przewidziano po przeciwnej stronie miasta, przy skrzyżowaniu ul. Pszczyńskiej i Kopalnianej, niedaleko Politechniki Śląskiej i hali PreZero Arena Gliwice. Ma on docelowo zostać połączony z przystankami autobusowymi przy ul. Pszczyńskiej i Kujawskiej. Przewidziano m.in. niewielki parking. W lipcu br. trwała procedura pozyskania pozwolenia na tę budowę.
Czwarty węzeł, przy ul. Kozielskiej w dzielnicy Brzezinka, miałby powstać w miejscu istniejącej pętli autobusowej. Założono budowę dwóch przystanków, dwóch miejsc postojowych dla autobusów i kilku miejsc parkingowych dla samochodów. Miasto uzależnia realizację tego zadania od pozyskania środków z Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Nowe węzły dołączą do inwestycji, która powstała dwa lata temu. W grudniu 2022 r. w Gliwicach otwarto centrum przesiadkowe na dawnych terenach kolejowych po północnej stronie głównego gliwickiego dworca kolejowego. Jedna z większych takich inwestycja na południu kraju połączyła transport koleją i autobusami kosztem ok. 200 mln zł, z czego 130 mln zł pochodziło ze środków europejskich poprzedniej perspektywy.