Projekt, o którym mowa, zakłada rozbudowę infrastruktury centrów przesiadkowych, zbudowanej w poprzednich latach. Samorząd częstochowski szacuje, że całkowity jego koszt to 46 mln zł. Wsparciem będzie kwota 35,9 mln zł programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego.
- To plan zmian w przestrzeni miejskiej związanych z nowymi centrami, które pozwolą na sprawną zmianę środka transportu, mają zachęcać do korzystania z komunikacji miejskiej, a także służyć pieszym i rowerzystom - mówi prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk.
Zmodernizowane centra przesiadkowe z myślą o pasażerach
Celem projektu jest zapewnienie lepszej dostępności transportu publicznego, zwiększenie jego konkurencyjności oraz wspieranie zrównoważonej mobilności miejskiej – w tym nisko- i zeroemisyjnych form komunikacji w Częstochowie. W ramach centrów przesiadkowych powstaną m.in.:
- poczekalnie,
- przystanki,
- infrastruktura towarzysząca (ławki, wiaty, zadaszenia, oświetlenie),
- ciągi pieszo-rowerowe,
- przejścia dla pieszych i rowerów,
- parkingi bike&ride i park&ride.
- Dzięki inwestycjom poprawi się jakość komunikacji, ale także funkcjonalność i estetyka tych miejsc, które będą modernizowane. W ramach projektu zakładane jest także uzupełnienie Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej o tablice elektroniczne w kolejnych lokalizacjach - zapewnia prezydent Częstochowy.
Jaki jest plan zmian w centrach przesiadkowych? Oto szczegóły
W rejonie Promenady Niemena (przy dzielnicach: Tysiąclecie i Północ) powstać ma węzeł przesiadkowy wraz z przebudową deptaka promenady i ścieżki rowerowej od ul. Kiedrzyńskiej do ul. Gombrowicza. Plany przewidują m.in.:
- budowę pętli autobusowej,
- wymianę całej nawierzchni bitumicznej,
- zwiększenie liczby miejsc postojowych do 36, w tym 2 dla osób z niepełnosprawnościami,
- budowę nowych peronów dla wysiadania i wsiadania,
- peron dla odjeżdżających z wiatą przystankową przeszkloną z zieloną ścianą, ławkami, pojemnikami na odpadki, gablotą informacyjną, biletomatem,
- budowę wiaty rowerowej,
- miejsce na postój dla autobusów, w pobliżu budynek socjalny dla kierowców,
- instalację informacji pasażerskiej z wykorzystaniem alfabetu Braille’a,
- oświetlenie terenu w technologii LED oraz wyposażenie w monitoring wizyjny,
- budowę 2 nowych zatok przystanków autobusowych w ciągu ul. Fieldorfa-Nila wraz z likwidacją zatok istniejących,
- połączenie węzła przesiadkowego ze ścieżką rowerową przebiegającą wzdłuż Promenady Niemena,
- przebudowę deptaka pieszo-rowerowego Promenady Niemena,
- wymianę nawierzchni głównego deptaka oraz instalację małej architektury, pozostawienie zieleni istniejącej z założeniem przeprowadzenia prac porządkujących i nowych nasadzeń.
Na placu Rady Europy, czyli od frontu dworca głównego, pojawi się więcej, niż dotąd zieleni. Wymieniona zostanie nawierzchnia placu. Zaplanowane są nowe elementy małej architektury, także związane z komunikacyjną funkcją miejsca (przystanki tramwajowe) i zachęcające do ekologicznych form transportu miejskiego, nowe oświetlenie i podświetlenie oraz monitoring.
Powstać ma też nowe centrum przesiadkowe przy południowym węźle autostradowej obwodnicy miasta (w ciągu autostrady A1), w rejonie ulic Gościnnej i Przyjemnej. Będzie to oświetlona pętla autobusowa z peronami i budynkiem socjalnym dla kierowców, parkingiem na 33 samochody i wiatą rowerową - połączona z ul. Gościnną sygnalizacją świetlną.
Częstochowa od lat inwestuje w centra przesiadkowe. Kiedy koniec nowych inwestycji?
Przetarg na realizację tej infrastrukturalno-komunikacyjnej inwestycji w formule "projektuj i buduj" ma zostać ogłoszony na przełomie lat 2024-25, a sama realizacja nastąpić ma do 2027 r.
W 2021 r. Częstochowa oddała do użytku trzy centra przesiadkowe zbudowane przy dworcach kolejowych: za dworcem głównym oraz w dzielnicach Stradom i Raków. Ich koszt wyniósł ok. 70 mln zł (pierwotnie zakładano 42,5 mln zł), przy 27,5 mln zł dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego.
Zbudowano przy nich m.in. 15 peronów dla komunikacji miejskiej, miejsca postojowe, w tym park&ride, a także 10 km nowych lub przebudowanych dróg rowerowych. W osobnym projekcie powstał System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Wszystkie te przedsięwzięcia wsparły środki europejskie poprzedniej perspektywy.