Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
Reklama

Centra przesiadkowe w Częstochowie na nowo. Wiemy, co się zmieni

Promenada Niemena z centrum przesiadkowym na Gombrowicza, plac Rady Europy oraz okolice południowego węzła autostradowego - to miejsca, na których modernizację lub budowę władze Częstochowy pozyskały spore finansowe wsparcie. Decyzją zarządu województwa śląskiego na te komunikacyjne inwestycje trafi niemal 36 mln zł. Finał prac zaplanowany jest na 2027 r.
Prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk (w środku) zapowiada kolosalne zmiany w częstochowskich centrach przesiadkowych.

Autor: Łukasz Kolewiński, UM Częstochowa

Źródło: prawo cytatu

Projekt, o którym mowa, zakłada rozbudowę infrastruktury centrów przesiadkowych, zbudowanej w poprzednich latach. Samorząd częstochowski szacuje, że całkowity jego koszt to 46 mln zł. Wsparciem będzie kwota 35,9 mln zł programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego. 

 - To plan zmian w przestrzeni miejskiej związanych z nowymi centrami, które pozwolą na sprawną zmianę środka transportu, mają zachęcać do korzystania z komunikacji miejskiej, a także służyć pieszym i rowerzystom - mówi prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk

Zmodernizowane centra przesiadkowe z myślą o pasażerach

Celem projektu jest zapewnienie lepszej dostępności transportu publicznego, zwiększenie jego konkurencyjności oraz wspieranie zrównoważonej mobilności miejskiej – w tym nisko- i zeroemisyjnych form komunikacji w Częstochowie. W ramach centrów przesiadkowych powstaną m.in.: 

  • poczekalnie, 
  • przystanki, 
  • infrastruktura towarzysząca (ławki, wiaty, zadaszenia, oświetlenie), 
  • ciągi pieszo-rowerowe, 
  • przejścia dla pieszych i rowerów, 
  • parkingi bike&ride i park&ride.

- Dzięki inwestycjom poprawi się jakość komunikacji, ale także funkcjonalność i estetyka tych miejsc, które będą modernizowane. W ramach projektu zakładane jest także uzupełnienie Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej o tablice elektroniczne w kolejnych lokalizacjach - zapewnia prezydent Częstochowy

Jaki jest plan zmian w centrach przesiadkowych? Oto szczegóły

W rejonie Promenady Niemena (przy dzielnicach: Tysiąclecie i Północ) powstać ma węzeł przesiadkowy wraz z przebudową deptaka promenady i ścieżki rowerowej od ul. Kiedrzyńskiej do ul. Gombrowicza. Plany przewidują m.in.: 

  • budowę pętli autobusowej, 
  • wymianę całej nawierzchni bitumicznej, 
  • zwiększenie liczby miejsc postojowych do 36, w tym 2 dla osób z niepełnosprawnościami, 
  • budowę nowych peronów dla wysiadania i wsiadania, 
  • peron dla odjeżdżających z wiatą przystankową przeszkloną z zieloną ścianą, ławkami, pojemnikami na odpadki, gablotą informacyjną, biletomatem, 
  • budowę wiaty rowerowej, 
  • miejsce na postój dla autobusów, w pobliżu budynek socjalny dla kierowców, 
  • instalację informacji pasażerskiej z wykorzystaniem alfabetu Braille’a, 
  • oświetlenie terenu w technologii LED oraz wyposażenie w monitoring wizyjny, 
  • budowę 2 nowych zatok przystanków autobusowych w ciągu ul. Fieldorfa-Nila wraz z likwidacją zatok istniejących, 
  • połączenie węzła przesiadkowego ze ścieżką rowerową przebiegającą wzdłuż Promenady Niemena, 
  • przebudowę deptaka pieszo-rowerowego Promenady Niemena, 
  • wymianę nawierzchni głównego deptaka oraz instalację małej architektury, pozostawienie zieleni istniejącej z założeniem przeprowadzenia prac porządkujących i nowych nasadzeń.

Na placu Rady Europy, czyli od frontu dworca głównego, pojawi się więcej, niż dotąd zieleni. Wymieniona zostanie nawierzchnia placu. Zaplanowane są nowe elementy małej architektury, także związane z komunikacyjną funkcją miejsca (przystanki tramwajowe) i zachęcające do ekologicznych form transportu miejskiego, nowe oświetlenie i podświetlenie oraz monitoring.

Powstać ma też nowe centrum przesiadkowe przy południowym węźle autostradowej obwodnicy miasta (w ciągu autostrady A1), w rejonie ulic Gościnnej i Przyjemnej. Będzie to oświetlona pętla autobusowa z peronami i budynkiem socjalnym dla kierowców, parkingiem na 33 samochody i wiatą rowerową - połączona z ul. Gościnną sygnalizacją świetlną.

Częstochowa od lat inwestuje w centra przesiadkowe. Kiedy koniec nowych inwestycji?

Przetarg na realizację tej infrastrukturalno-komunikacyjnej inwestycji w formule "projektuj i buduj" ma zostać ogłoszony na przełomie lat 2024-25, a sama realizacja nastąpić ma do 2027 r.

W 2021 r. Częstochowa oddała do użytku trzy centra przesiadkowe zbudowane przy dworcach kolejowych: za dworcem głównym oraz w dzielnicach Stradom i Raków. Ich koszt wyniósł ok. 70 mln zł (pierwotnie zakładano 42,5 mln zł), przy 27,5 mln zł dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego.

Zbudowano przy nich m.in. 15 peronów dla komunikacji miejskiej, miejsca postojowe, w tym park&ride, a także 10 km nowych lub przebudowanych dróg rowerowych. W osobnym projekcie powstał System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Wszystkie te przedsięwzięcia wsparły środki europejskie poprzedniej perspektywy.

Ankieta: Czy władze Twojej gminy dobrze wydają publiczne pieniądze?
Źródło: UM Częstochowa, Polska Agencja Prasowa
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama