Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
Reklama

Po pierwsze: drogi. Budżet województwa śląskiego przyjęty

To w skali kraju jeden z największych budżetów regionalnych. W poniedziałek (16 grudnia 2024 r.) radni śląskiego sejmiku przyjęli plan dochodów i wydatków na 2025 r. Te ostatnie oszacowano na 4,2 mld zł - a z tej kwoty najwięcej pochłonąć mają inwestycje dotyczące dróg wojewódzkich, bo aż 880 mln zł. Deficyt zaplanowano na 400 mln zł.
Sejmik śląski przyjął budżet na 2025 r.

Autor: Andrzej Grygiel / UMWS

Źródło: prawa ograniczone - materiały prasowe

Statystycznie na każdego z ok. 4,3 miliona mieszkańców województwa śląskiego w planie wydatków przypadnie niespełna 1 tys. zł. Skąd w budżecie te pieniądze? Ano głównie z kieszeni samych obywateli.

Wyższe dochody śląskiego budżetu. Większe wydatki, głównie na drogi wojewódzkie

W przyszłym roku dochody śląskiego samorządu mają wynieść 3,833 mld zł - to o ponad 18 proc. więcej w stosunku do planu po zmianach na 30 września br. Na tę kwotę składają się przede wszystkim wpływy z podatku dochodowego od osób prawnych (1,487 mld zł) oraz z podatku dochodowego od osób fizycznych (849,6 mln zł). Środki unijne mają zapewnić 362,9 mln zł, a pieniądze ze źródeł pozabudżetowych - m.in. rządowe programy dotacyjne - 278,8 mln zł.

Subwencja ogólna dla woj. śląskiego na 2025 r. ma wynieść 107,3 mln zł. W obecnym roku było to prawie 330 mln zł; spadek wynika z nowej ustawy o dochodach samorządu. Dotacje celowe na zadania własne to ogółem 445,6 mln zł, w tym z budżetu państwa na zadania własne: 2,2 mln zł, z budżetu państwa do zadań realizowanych ze środków unijnych 377,9 mln zł i z porozumień między samorządami - 65,5 mln zł.

Wydatki zaplanowano na 4,233 mld zł, czyli o ponad 20 proc. więcej w relacji do obecnego roku, w tym majątkowe 1,745 mld zł i bieżące 2,488 mld zł. Deficyt jest planowany na 400 mln zł. 

Plan realizacji programów i projektów finansowanych przy udziale środków unijnych i innych źródeł zagranicznych zakłada w 2025 r. kwotę 920,4 mln zł.

Budżet zawiera rozchód, czyli spłatę zaciągniętych zobowiązań – w wysokości 94,7 mln zł (obsługa długu ma kosztować 28,5 mln zł). Łączny limit zobowiązań kredytowych na 2025 r. ma wynosić 332,8 mln zł.

Największe nakłady mają trafić na: 

  • transport i łączność (1,799 mld zł), 
  • kulturę i ochronę dziedzictwa narodowego (339,2 mln zł), 
  • ochronę zdrowia (383 mln zł), 
  • oświatę i wychowanie (260,2 mln zł), 
  • kulturę fizyczną (136 mln zł).

Administracja publiczna ma pochłonąć 463,6 mln zł - samo funkcjonowanie urzędu marszałkowskiego pochłonie 352,4 mln zł (w 2024 r. jest to 314,9 mln zł). Na promocję urząd zamierza wydać 15,6 mln zł.

Na krajowe pasażerskie przewozy kolejowe przeznaczono 694,5 mln zł, w tym na zakupy nowego taboru 224,5 mln zł. Na organizację pasażerskich przewozów kolejowych Koleje Śląskie i Przewozy Regionalne w 2025 r. woj. śląskie planuje przeznaczyć 464,9 mln zł. Kwota 917 tys. zł wesprze trzy projekty realizowane z Kolei Plus.

Na inwestycje na drogach wojewódzkich w regionie ma trafić 879,7 mln zł, a na ich bieżące utrzymanie 158,1 mln zł. Największa jednostkowa inwestycja to przebudowa drogi nr 928 - z planem na 2025 r. w wysokości 143,9 mln zł.

Marszałek województwa śląskiego Wojciech Saługa wyjaśniał radnym, że planowane na przyszły rok zadłużenie regionu w maksymalnej wysokości 332,8 mln zł ma służyć przede wszystkim finansowaniu zakupów taboru kolejowego, planowanego objęcia akcji Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego oraz inwestycji na drogach wojewódzkich.

Za budżetem głosowało 25 radnych koalicji, a 15 radnych PiS było przeciwnych uchwale.

Źródło: Polska Agencja Prasowa
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama