"Tu płynie energia" - takim sloganem promuje się od dawna Konin. W przypadku komunikacji publicznej ta energia ma być w coraz większym stopniu nisko i zeroemisyjna. Temu przyświecają inwestycje w wymianę taboru Miejskiego Zakładu Komunikacji.
Pierwsze autobusy wodorowe już w Koninie. Ale plany są dużo bardziej ambitne
Przekazane w poniedziałek MZK autobusy to pojazdy typu MAXI, o długości 11,5 – 12,5 m, jednoczłonowe, niskopodłogowe, z co najmniej 80 miejscami dla pasażerów. Pojazdy posiadają silnik o mocy szczytowej min. 200 kW, ogniwo paliwowe o mocy min. 70 kW zasilane wodorem ze zbiornika o pojemności min. 1400 l, który umożliwia magazynowanie min. 30 kg wodoru oraz baterię o pojemności co najmniej 29 kWh. Zużycie wodoru ma wynosić maksymalnie 6 kg/100 km.
- Wymiana taboru autobusowego na zeroemisyjny jest jednym z tych czynników, które mają służyć poprawie jakości powietrza w polskich miastach, którym oddychamy. To transport nie tylko bardziej komfortowy, nowoczesny, ale przede wszystkim generujący mniej hałasu i mniej zanieczyszczeń - mówiła podczas uroczystości przekazania pojazdów minister klimatu Paulina Hennig-Kloska.
Dodała, że na wymianę taboru w ramach dofinansowań z Krajowego Planu Odbudowy wydanych zostanie w najbliższych latach łącznie 5 mld zł. Do tej pory podpisane zostały umowy na zakup ok. 900 pojazdów w 73 miastach i budowę niemal 600 punktów ładowania.
Producentem dostarczonych do Konina pojazdów marki NesoBus jest wchodząca w skład grupy ZE PAK spółka PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. W poniedziałek MZK w Koninie otrzymał trzy autobusy, kolejne dwa, zgodnie z umową, trafią do Konina w nowym roku. Kosztowały niecałe 18 mln zł.
Pojazdy kupione zostały dzięki pieniądzom, które MZK w Koninie otrzymało od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dofinansowanie wynosi 90 proc. kosztów, pozostała część to pożyczka udzielona miejskiej spółce.
W ramach tego samego dofinansowania koniński przewoźnik pozyska jeszcze pięć przegubowych autobusów typu MEGA od Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. oraz jeden autobus elektryczny. Wodorowe pojazdy kosztować będą niemal 24 mln zł. Powinny zostać dostarczone do końca czerwca 2026 r.
Miejski przewoźnik w Koninie ma również w planach zakup kolejnych dziesięciu tego typu pojazdów z dofinansowaniem z unijnego Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji. Łącznie w najbliższych latach MZK posiadać będzie 21 autobusów wodorowych.
- Konin chce być wiodącym miastem w tym zakresie. Chcemy w Wielkopolsce Wschodniej, ale też w Wielkopolsce nadawać pewien trend związany z wykorzystaniem wodoru - zapowiedział prezydent Konina Piotr Korytkowski.
Wodór do autobusów dostarczy wchodząca w skład grupy ZE PAK spółka PAK-PCE Stacje H2 Sp. z o.o. MZK w Koninie za kilogram wodoru zapłaci 56,10 zł netto.
Do tej pory w taborze spółki był jeden autobus wodorowy. Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. dostarczył go przewoźnikowi w 2022 r. na zasadzie najmu długoterminowego. Solaris Urbino 12 hydrogen był pierwszym autobusem wodorowym jeżdżącym w komunikacji miejskiej w Polsce.