Jak informuje Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu, modernizacja obejmie odcinek o długości ok. 4,3 km toru pojedynczego łącznie z pętlą Olimpijska, z uwzględnieniem przejazdu drogowego (łuku) na skrzyżowaniu Szosy Lubickiej i ul. Ślaskiego. Powstanie także podstacja trakcyjna służąca do zasilania infrastruktury tramwajowej, instalacja do napełniania piasecznic w tramwajach. Tam, gdzie będzie to możliwe, torowisko zostanie wykonane w tzw. technologii zielonej.
Wniosek o dofinansowanie projektu „Modernizacja torowiska tramwajowego wraz z niezbędną infrastrukturą od ul. Ślaskiego do pętli Olimpijska wraz z zakupem pojazdów technicznych” został złożony we wrześniu 2024 r. Teraz dostał pozytywną ocenę i uzyskał akceptację. Wartość całego projektu, wraz z zakupem dwóch pojazdów technicznych, to ok. 80,8 mln zł, a dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza wyniesie ok. 47,4 mln zł.
Będzie modernizacja kolejnych torowisk w Toruniu. Trwa przetarg na ich wykonanie
Przetarg na roboty budowlane ogłoszono w listopadzie 2024 r., a kilka dni temu otwarto oferty. Trwa ich sprawdzanie pod względem formalnym i merytorycznym. Równolegle trwają procedury zmierzające do podpisania umowy o dofinansowanie. Rozpoczęcie prac planowane jest wiosną.
To samo postępowanie przetargowe obejmuje także kolejny odcinek torowiska - w ciągu ul. Kościuszki od wysokości wejścia na posesję Kościuszki 28-30 do ul. Olbrachta. Trwają starania, by i na to zadanie pozyskać finansowe wsparcie z zewnątrz.
- Modernizacja toruńskich torowisk prowadzona jest od kilku lat. Dzięki temu stają się one nie tylko bezpieczniejsze i cichsze, ale - dzięki zastosowaniu na dużych obszarach technologii zielonej - ekologiczne - piszą w komunikacie pracownicy MZK w Toruniu.
I przypominają, że w poprzednich latach zmodernizowano cztery odcinki torowisk:
- w ciągu Szosy Lubickiej - od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego i od pl. Niepodległości do ul. Reja,
- w ciągu ul. Bydgoskiej - od skrzyżowania z ul. Reja do skrzyżowania z ul. Chopina,
- w ciągu ul. Warneńczyka, Kościuszki i Gogi - na odcinku od pl. Chrapka do ul. Podgórnej.
To łącznie prawie 9,5 km toru pojedynczego nowoczesnych, ekologicznych, w znacznej części zielonych torowisk. Wcześniej, podczas przebudowy układu torowo-drogowego w rejonie pl. Rapackiego, modernizację przeszły torowiska wzdłuż ul. Chopina, al. św. Jana Pawła II, Wałów gen. Sikorskiego, ul. Kraszewskiego i Czerwonej Drogi. Dzięki temu Toruń, jak zaznacza MZK, może pochwalić się znaczącym - jednym z najwyższych w Polsce - odsetkiem zielonych torowisk w stosunku do ich całości w mieście.