Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
Reklama
Coś dla oszczędnych poznaniaków

Chcesz pozbyć się azbestu? Złóż wniosek, samorząd pokryje koszty

Od czterech lat, kiedy to rozpoczęto miejski program usuwania azbestu, z Poznania zniknęło ponad 800 ton tego niezwykle szkodliwego dla zdrowia materiału. Ruszyła piąta edycja akcji, trwa nabór wniosków. Mieszkańcom, którzy chcą pozbyć się azbestowych płyt lub odpadów, samorząd w pełni sfinansuje ich demontaż, odbiór i utylizację.
Usuwnie azbestu z dachu.
Akcje usuwania azbestu z posesji mieszkańców prowadzi wiele polskich samorządów.

Autor: Jarosław Sosiński

Źródło: prawa ograniczone - umowa autorska

Jak przypominają poznańscy urzędnicy, wyroby azbestowe były kiedyś popularnym środkiem używanym w budownictwie. Obecnie wiadomo, że wyroby te powodują choroby zagrażające życiu i zdrowiu, dlatego tak ważne jest ich usunięcie, np. z dachów czy ścian.

W Poznaniu rozpoczął się właśnie nabór wniosków do kolejnej edycji programu usuwania azbestu. Dzięki tej akcji finansowany jest demontaż, zapakowanie, transport i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest lub zapakowanie odpadów zawierających azbest składowanych na nieruchomości, transport i unieszkodliwienie tych wyrobów.

- Miasto zleci usunięcie azbestu wykonawcy wybranemu w przetargu i poniesie w całości koszty wykonania tej usługi. Na ten cel zabezpieczono w miejskim budżecie 200 tys. zł. Jeśli pojawi się taka możliwość, Wydział Klimatu i Środowiska Urzędu Miasta Poznania będzie wnioskował o dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu; w poprzednich latach udało się pozyskać takie wsparcie z ogólnopolskiego programu - informuje poznański magistrat.

Program usuwania azbestu w Poznaniu. Do kiedy wnioski, kto i gdzie może je składać?

Nabór wniosków potrwa do końca kwietnia. Podobnie jak w poprzednich latach, wnioski mogą składać osoby fizyczne, w tym użytkownicy rodzinnych ogrodów działkowych, przedsiębiorcy oraz osoby prawne, posiadające na swoich nieruchomościach w Poznaniu wyroby zawierające azbest (spółdzielnie, wspólnoty mieszkaniowe). Niezbędne jest posiadanie tytułu prawnego do takiej nieruchomości.

Wnioski można składać m.in. drogą pocztową lub przesyłając dokument na adres do doręczeń elektronicznych Urzędu Miasta Poznania. Wnioski przyjmowane będą także w punkcie podawczym Wydziału Klimatu i Środowiska Urzędu Miasta Poznania.

Urząd Miasta Poznania przypomniał, że program likwidacji azbestu realizowany jest od 2021 r. W ciągu dotychczasowych czterech edycji programu Wydział Klimatu i Środowiska UMP zrealizował 607 wniosków. Z terenu Poznania usunięto ponad 823 tony azbestu - z czego ok. 344 tony stanowiły pokrycia dachowe, 15 ton pochodziło z elewacji budynków, a ponad 464 ton to odpady azbestowe składowane na terenie nieruchomości. 

Źródło: Polska Agencja Prasowa
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama