Projekt pierwszego odcinka linii przygotowała spółka Progreg z Krakowa. Wydane zostało zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Decyzja pozwala na ogłoszenie przez Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej przetargu, który wyłoni wykonawcę robót.
Powstanie nowa linia tramwajowa w Bydgoszczy. Nowe przystanki, zielone torowiska i pętla
Zgodnie z projektem konieczna będzie przebudowa ul. Solskiego, aby na całej długości była to ulica dwujezdniowa, dwupasmowa z chodnikami i ścieżkami rowerowymi po obu stronach. Środkiem, między jezdniami ułożone zostanie torowisko. Przy ul. Bielickiej zbudowana zostanie pętla tramwajowo-autobusowa.
W ramach zadania na rondzie Kujawskim powstaną dwa dodatkowe przystanki tramwajowe. Przebudowana zostanie też infrastruktura podziemna oraz fragmenty ulic dojazdowych przy nowej linii. Na trasie powstaną zielone torowiska i przystanki z roślinami na dachach, a w sąsiedztwie tzw. parki kieszonkowe.
Miasto na realizację inwestycji ma zapewnione dofinansowanie z funduszy europejskich na lata 2021-2027. Przewidziano, że prace budowlane potrwają około dwóch lat. Nie wpłyną one na funkcjonowanie istniejącej sieci tramwajowej, bowiem wraz z wcześniejszą rozbudową linii na rondzie Kujawskim powstały niezbędne rozjazdy.
Miasto ma gotową koncepcję drugiego etapu budowy linii tramwajowej, która będzie przedłużeniem trasy rondo Kujawskie - ul. Bielicka. Kolejny odcinek ma przebiegać wzdłuż ulic Pięknej, Szubińskiej i Kruszwickiej do ronda Grunwaldzkiego.
W Bydgoszczy tramwajowe inwestycje dotyczą również innych spraw i obejmują m.in.:
- finalizację całkowitej wymiany taboru,
- gruntowną przebudowę torowiska na ul. Toruńskiej,
- modernizację zajezdni tramwajowej,
- projekt modernizacji ronda Jagiellonów,
- plan przebudowy pętli w Lesie Gdańskim,
- projekt budowy linii przez Bocianowo i wzdłuż ul. Wyszyńskiego.