Gmina Szczecin rozważa zakup autobusów wodorowych, dlatego - jak mówi prezes SPAD Włodzimierz Sołtysiak - potrzeba zebrania doświadczeń związanych z eksploatacją tego typy pojazdów.
- Autobus będzie jeździł na różnych liniach, chcemy przetestować różne dystanse i warunki. Liczymy na opinie i kierowców, i pasażerów co do jego funkcjonowania - dodaje rzecznik prasowy SPA Dąbie Wojciech Jachim.
Dziś wodorowy pojazd pojawił się na trasie linii B. 19 lutego będzie obsługiwał linię 61 (od 5:17 do 12:21), a w następnych dniach linię 77 (od 13:30 do 19:30).
Wielki test w Szczecinie. Jak działa autobus napędzany wodorem?
Zbiornik testowanego autobusu mieści 30 kg wodoru oraz baterię o pojemności 300 kWh. Pojazd może przejechać minimum 400 km i przewieźć 69 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących. W autobusie zastosowano m.in. system, który ostrzega kierowcę przed możliwością kolizji z innymi pojazdami, rowerzystami, a także pieszymi nawet w sytuacji, gdy pieszy idzie chodnikiem i dopiero skręca na przejście.

Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe Dąbie, ze względu na obsługę linii o dużym kilometrażu, opiera się na autobusach o napędzie spalinowym. Dysponuje 107 pojazdami.
- Transport publiczny to jest rdzeń miasta. Stawiamy na wszystko, co ma postać ekologiczną i na to, co ma dla nas przyszłość ekonomiczną. Jesteśmy miastem, które w tej chwili bardzo mocno rozwija się w tematyce offshore, a to jest wytwarzana energia, która może być wykorzystana do wyprodukowania wodoru czy do kumulowania w wodorze tej energii - zauważa zastępca prezydenta Szczecina Michał Przepiera.
Autobusy tego typu to pojazdy elektryczno-wodorowe. Do znajdującego się najczęściej na dachu ogniwa paliwowego dostarczany jest wodór ze zbiorników oraz tlen z powietrza. Wodór i tlen wchodzą w reakcję chemiczną, z której wytwarzana jest energia elektryczna oraz para wodna. Prąd płynie do silników oraz do baterii.
Jedynymi produktami ubocznymi reakcji chemicznej są ciepło i woda, która usuwana jest na zewnątrz pojazdu. Eksperci szacują, że autobus wodorowy w 12-letnim cyklu życia oszczędza nawet do 800 t emisji CO₂ w porównaniu z pojazdem spalinowym.