Urząd Miasta Olsztyna przypomina, że w życie weszła nowa uchwała podjęta przez radnych, w której określone są zasady udzielania dotacji, w tym m.in. terminy oraz sposoby składania wniosków oraz kryteria ich oceny. Program skierowany jest zarówno do właścicieli prywatnych, jak i instytucji, które opiekują się zabytkami wpisanymi do rejestru. Podstawowym warunkiem jest posiadanie tytułu prawnego do zabytku.
Ratowanie zabytków to nie tylko inwestycja w historię, ale także w przyszłość lokalnych społeczności. Odpowiednio odrestaurowane obiekty mogą przyciągnąć turystów, podnosić wartość okolicy i służyć jako centra kulturalne.
Dotacje na zabytki są udzielane od 2006 roku z jednoroczną przerwą. Koszt zrealizowanych w tym czasie prac, dofinansowanych z budżetu miasta to ponad 11 milionów złotych. Dzięki temu wsparciu odnowiono kamienice mieszkalne, obiekty sakralne i ich wyposażenie, wykonano wiele prac remontowych zapobiegających niszczeniu zabytków, jak remonty dachów i izolacji przeciwwilgociowych.
Na grudzień i styczeń planowane są spotkania informacyjne, podczas których zostaną szczegółowo omówione zasady udzielania dotacji, wymagane dokumenty i tryb przyznawania dotacji. O terminach olsztyński ratusz ma powiadomić wkrótce. Kwota przeznaczona na dotacje będzie znana po przyjęciu przyszłorocznego budżetu miasta.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Na te inwestycje Olsztyn czeka od lat. Jest dofinansowanie