Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
Reklama

Atak hakerski w Krakowie. Pasażerowie mają problem. Czy wyciekły ich dane?

Atak hakerski w Krakowie. Jak informuje tamtejsze MPK, trwająca od wtorku (3 grudnia) awaria systemów informatycznych, powodująca problemy z funkcjonowaniem m.in. systemów sprzedaży biletów, strony internetowej MPK w Krakowie oraz innych systemów informatycznych, to efekt działań międzynarodowej grupy hakerskiej.
Atak hakerski na MPK w Krakowie
Atak hakerski na MPK w Krakowie.

Autor: Shutterstock

Źródło: Umowa agencja - prawa ograniczone

Według komunikatu przekazanego przez MPK, atak został przeprowadzony we wtorek (3 grudnia) wcześnie rano. Spowodował on problemy z funkcjonowaniem m.in. systemów sprzedaży biletów komunikacji miejskiej, strony internetowej przewoźnika oraz innych systemów informatycznych. - Z uzyskanych informacji wynika, że jest to międzynarodowa grupa hakerska przeprowadzająca na zlecenie ataki na przedsiębiorstwa - przekazano w komunikacie. W związku ze skalą i charakterem tego ataku hakerskiego krakowskie MPK Krakowie sprawę zgłosiło policji oraz odpowiednim służbom państwowym zajmującym się cyberbezpieczeństwem.

Jednocześnie przewoźnik skierował zawiadomienie do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych o potencjalnej możliwości kradzieży danych osobowych pracowników MPK oraz pasażerów. - Nie ma obecnie żadnego potwierdzenia, że do takiej kradzieży doszło. Jednak zdecydowaliśmy, że o takim ryzyku powiadomimy wszystkie zainteresowane osoby. W przypadku stwierdzenia naruszenia poufności danych będziemy informować odrębnym komunikatem osoby, których potencjalnie może to dotyczyć - wskazano w komunikacie.

Przewoźnik zaapelował do wszystkich klientów, współpracowników i pracowników, mających dane w systemie o ostrożność i zwracanie szczególnej uwagi na dziwne i nietypowe maile, telefony, próby kontaktu. Zaleca również zastrzeżenie numeru PESEL. - Tryb i skala ataku hakerskiego wskazuje, że głównym celem działania był paraliż operacyjny krakowskiej komunikacji miejskiej. Pragniemy zapewnić, że MPK wykorzystało opracowane na takie sytuacje procedury i utrzymuje niezakłócone działanie zajezdni oraz stacji obsług. Zapewniamy, że MPK cały czas realizuje usługę przewozową w pełnym zakresie - zaznaczono.

Według przewoźnika obecnie trwają prace nad etapowym uruchamianiem systemów informatycznych, z uwzględnieniem najwyższego poziomu bezpieczeństwa. Spółka w tym zakresie współpracuje ze specjalistycznymi firmami, dostawcami usług informatycznych oraz jednostkami Urzędu Miasta Krakowa.

Obecnie bilety okresowe można kupić w aplikacji mobilnej iMKA oraz w automatach zamontowanych w pojazdach i w automatach biletowych KKM – w tych urządzaniach można płacić kartą płatniczą oraz gotówką. W przypadku chęci zakupu biletów do kasowania można to zrobić także w aplikacjach mobilnych (mPay, iMKA, moBiLET, SkyCash, jakdojade lub zbiletem.pl (bilety wspólne 70-minutowe w aplikacjach: iMKA oraz mPay). Kontrolerzy biletowi podczas kontroli w tramwajach i autobusach respektują wszelkie potwierdzenia płatności, w tym mailowe.

Obecnie jedyną możliwą i najszybszą formą kontaktu z MPK jest infolinia – 12 19 150. Swoje uwagi pasażerowie mogą także przekazywać na naszych portalach społecznościowych na Facebooku i portalu X.

Źródło: Polska Agencja Prasowa
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama