Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
Reklama

Powrót z przygodami. Tramwaje znów pojadą w Mysłowicach

Jak to bywa w przypadku wielu samorządowych inwestycji, nie obyło się bez kłopotów i opóźnień. Z półrocznym poślizgiem na ulice Mysłowic - od 7 grudnia 2024 r. - powrócą tramwaje na linii z Sosnowca. Na linii do Katowic trwające od maja 2021 r. prace też się zakończyły; jednak do przywrócenia ruchu potrzebna jest jeszcze jedna inwestycja.
Powrót z przygodami. Tramwaje znów pojadą w Mysłowicach
Po trwającej 2,5 roku przerwie 7 grudnia tramwaje powrócą do Mysłowic.

Autor: Tramwaje Śląskie

Źródło: prawa ograniczone - materiały prasowe

Jak wynika z informacji Zarządu Transportu Metropolitalnego, w związku z zakończeniem modernizacji infrastruktury tramwajowej na trasie od Niwki w Sosnowcu do dworca kolejowego w Mysłowicach, od 7 grudnia 2024 r. tramwaje linii 26 będą kursowały w relacji (Sosnowiec) Milowice Pętla – Mysłowice Dworzec PKP.

Tramwaje znów połączą Mysłowice z Sosnowcem. Powstał drugi tor, będzie sprawniej

- Włączony do obsługi zostanie odcinek od przystanku Niwka Kościół do przystanku końcowego Mysłowice Dworzec PKP przez przystanek Modrzejów Pastewna. Tym samym kursowanie autobusowej komunikacji zastępczej T-26 zostaje zawieszone - podaje w komunikacie ZTM.

Chodzi o zakończenie modernizacji i częściowej rozbudowy odcinka linii tramwajowej wzdłuż ul. Wojska Polskiego w Sosnowcu - łącznie ok. 3,5 km linii łączącej Sosnowiec z Mysłowicami. Tramwaje Śląskie w kwietniu 2022 r. podpisały tam umowę na prace za 48,9 mln zł brutto.

Odtąd gruntownie przebudowano liczący ok. 3,5 km odcinek linii jednotorowej łączącej Sosnowiec z Mysłowicami. Ponad 2-kilometrowy fragment linii zyskał drugi tor, co ma poprawić elastyczność ruchu.

Linia dwutorowa powstała na odcinku od skrzyżowania w Dańdówce przez wiadukt nad torami kolejowymi stacji Sosnowiec Dańdówka do przystanku Niwka Pawiak. Ze względu na brak miejsca linia pozostała jednotorowa od przystanku Niwka Pawiak do wiaduktu nad ul. Orląt Lwowskich, z mijanką przy przystanku Niwka Kościół.

Wzdłuż sosnowieckiej ul. Wojska Polskiego powstały nowe perony, integrując komunikację tramwajową i autobusową. Ustawiono nowe słupy trakcyjno-oświetleniowe z siecią, przebudowano układ zasilania i instalacje podziemne,a także zabudowano elektrycznie sterowane i ogrzewane zwrotnice.

Powrót tramwajów do Mysłowic. Linia do Katowic z perturbacjami i poślizgiem

- W dalszym ciągu utrzymana zostanie autobusowa komunikacja autobusowa T-14 na trasie Mysłowice Urząd Miasta – (Katowice) Zawodzie CP - w zamian za zawieszoną komunikację tramwajową na trasie Mysłowice Dworzec PKP – Szopienice Pętla - informuje Zarząd Transportu Metropolitalnego.

Tu chodzi o remont torowiska linii nr 14 w centrum Mysłowic, prowadzącej w kierunku Katowic. Zamówione pierwotnie za 52,8 mln zł brutto w maju 2021 r. prace miały być zakończone w grudniu 2022 r. Jednak na początku 2023 r. kontrakt z NDI został zerwany.

W przetargu na dokończenie tramwajowej inwestycji w Mysłowicach miasto i Tramwaje Śląskie wybrały ofertę KZN Rail za 37,5 mln zł netto. Roboty, które miały zostać wykonane w pięć miesięcy, zamówiono w styczniu br.; niedawno dobiegły one końca.

To przedsięwzięcie ma poprawić jakość bardzo zniszczonych wcześniej torów i ulic wzdłuż przecinającej śródmieście Mysłowic tramwajowej linii nr 14. Linia ta łączy tamtejsze dworzec kolejowy i centrum z Katowicami. Wspólnymi zamawiającymi byli miejscowy magistrat (w części drogowej) i spółka Tramwaje Śląskie (w części tramwajowej).

Najważniejszymi elementami zamówienia były budowa dwutorowej linii tramwajowej w miejsce jednotorowej i budowa ronda w miejscu problematycznego skrzyżowania. Ogółem wykonano modernizację i rozbudowę blisko 1,5-kilometrowego odcinka linii tramwajowej w jezdni ulic: Bytomskiej, Starokościelnej, Szymanowskiego i Powstańców, pętli w sąsiedztwie dworca kolejowego i torowiska wydzielonego do mostu nad Przemszą. W sumie to prawie 5 km toru pojedynczego.

W zakresie miejskim Mysłowice zamówiły m.in. przebudowę wszystkich pozostałych elementów infrastruktury: chodników i przejść dla pieszych, krawężników, jezdni, miejsc postojowych, zatok autobusowych, zieleńców, oświetlenia ulicznego i całej infrastruktury podziemnej. Do swojej części inwestycji miasto dostało wsparcie Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.

Start linii nr 14 blokowany przez zły stan wiaduktu. Potrzebna przebudowa

Choć przebudowa linii kolejowej nr 14 od dworca kolejowego w stronę Katowic dobiegła końca, dla przywrócenia ruchu tramwajowego do katowickiej dzielnicy Szopienice, a przez nią do centrum stolicy regionu, problemem okazał się stan wiaduktu tramwajowego nad torami kolejowymi na mysłowickiej ul. Świerczyny.

Jak napisano w ekspertyzie dot. obiektu, "z uwagi na rozległe uszkodzenia betonu przyczółków oraz korozję zbrojenia przęsła stan techniczny wiaduktu ocenia się jako zły".

Wiadukt ma zostać wyremontowany ze środków, które zostały przyznane Mysłowicom w ubiegłym roku z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Ogółem na projekt „Aktywizacja terenów przemysłowych w mieście Mysłowice poprzez przebudowę układu drogowego” samorząd dostał z tego źródła 49 mln zł.

Miasto zamówiło wykonanie robót, w którym wyremontowane mają zostać też inne ulice i obiekty (w trybie projektuj i buduj) z końcem października br. Dotąd nie poinformowano, jaka jest perspektywa wyremontowania wiaduktu tramwajowego.

Ankieta: Do pracy najczęściej dojeżdżam...
Źródło: Polska Agencja Prasowa
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama