Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
Reklama

Więcej, szybciej, bliżej. Miliard zł na przewozy autobusowe w 2025 r.

Gdy w 2019 r. rządowy Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych rozpoczynał działalność, samorządy otrzymały wówczas wsparcie w wysokości 10 mln zł. Teraz, w siódmym roku działania tego rządowego mechanizmu ograniczającego wykluczenie komunikacyjne, kwota ta będzie... stukrotnie wyższa! Zainteresowanie organizatorów publicznego transportu zbiorowego pieniędzmi z Funduszu stale rośnie.
Przystanek autobusowy na prowincji.
Komunikacja autobusowa to w wielu mniejszych miejscowościach niezbędny element rozwoju i komfortu życia.

Autor: Anna Kluwak / Radio Eska

Źródło: pełne prawa - umowa pracownicza

W 2024 r. przyznano wsparcie na uruchomienie 7 663 linii w łącznej kwocie 860 mln zł. Dofinansowanie linii autobusowych uruchamianych przez samorządy wzrośnie o 210 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem - poinformowało Ministerstwo Infrastruktury. Tym samym wartość planu finansowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na 2025 r. wyniesie aż 1,07 miliarda zł.

Co roku coraz więcej pieniędzy z funduszu na przewozy autobusowe

Ministerstwo zwróciło uwagę, że zainteresowanie organizatorów publicznego transportu zbiorowego Funduszem systematycznie z roku na rok rośnie. Wsparcie dla przewoźników wynosi 3 zł do tzw. wozokilometra. 

Z danych resortu wynika, że:

  • w 2019 r. dopłatą z Funduszu objęto 1 228 linii komunikacyjnych, a łączna kwota dopłaty wydatkowana przez wojewodów na ten cel wyniosła 10 mln zł,
  • w 2020 r. dopłata dotyczyła 2 834 linii i wyniosła ona 139 mln zł,
  • w 2021 r. było to 4 371 linii komunikacyjnych, a kwota wsparcia wyniosła 358 mln zł,
  • w 2022 r. dopłatę przyznano dla 5 508 linii komunikacyjnych i wyniosła ona 528 mln zł,
  • w 2023 r. dla 6 532 linii było to 671 mln zł,
  • w 2024 r. było to już 7 663 linii komunikacyjnych, a łączna wypłacona kwota dopłaty do tych linii wyniosła 860 mln zł.

- Dodatkowe wsparcie pozwoli samorządom na uruchomienie nowych połączeń autobusowych w województwach, w których przyznana wysokość dofinansowania okazała się niewystarczająca. Takie działanie przyczyni się do zmniejszenia skali wykluczenia komunikacyjnego w Polsce - podkreśla, cytowany w komunikacie resortu, wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.

Ministerstwo przypomniało, że celem Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej jest zapewnienie dostępności autobusowego publicznego transportu zbiorowego na terenach, gdzie dotychczas nie było to możliwe z uwagi m.in. na niewystarczający poziom pieniędzy, którymi dysponują jednostki samorządu terytorialnego. Dotyczy to przede wszystkim obszarów oddalonych od dużych aglomeracji miejskich.

POLECANY ARTYKUŁ: Połączą ich pieniądze. Autobusowe linie w Kujawsko-Pomorskiem

Źródło: Polska Agencja Prasowa
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama