Tyskie PKM kupuje nowe "elektryki". Dwie oferty w przetargu
Jak wynika z dokumentacji na platformie zamówień tyskiego PKM, przy budżecie zamówienia podstawowego 34,4 mln zł wpłynęły oferty: za 28 mln zł netto spółki Solaris Bus & Coach oraz za 27,4 mln zł spółki Busnex Poland (dystrybutor yutongów). W przetargu cena to 70 proc. kryteriów oceny ofert, pozostałe 30 proc. to kryteria techniczno-eksploatacyjnych.
Zamówienie dotyczy 10 nowych autobusów elektrycznych do dostarczenia w trzech transzach w ciągu 2026 r. Pojazdy mają być 12-metrowe, z napędem o mocy co najmniej 160 kW i magazynach energii o pojemności nominalnej co najmniej 200 kW. Układ magazynu energii musi być dostosowany do ładowania mocą co najmniej 200 kW.
Pod koniec 2024 r. tyskie PKM podpisało umowę o bezzwrotnym wsparciu projektu „zakup nowoczesnego zeroemisyjnego taboru autobusowego wraz z budową infrastruktury ładowania oraz instalacją fotowoltaiczną na potrzeby rozwoju transportu publicznego w Tychach” w programie "Zeroemisyjny transport zbiorowy Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności”. Koszt tego projektu oszacowano na 31,9 mln zł, a przyznana dotacja z KPO to niemal 30 milionów złotych.
W tym samym programie Zielony Transport Publiczny 3.0 należąca również do tyskiego samorządu spółka Tyskie Linie Trolejbusowe (TLT) zamówiła w grudniu 2024 r. 18 trolejbusów Solarisa/Skody w projekcie oszacowanym na 61,5 mln zł, przy dotacji 50 mln zł.
Ostatnie zakupy taboru tyskie PKM przeprowadziło w 2023 r. (z odbiorem na początku 2024 r.). Flotę spółki zasiliło wówczas 10 konwencjonalnych Solarisów Urbino 12 kupionych za 13,3 mln zł netto
W minionej perspektywie finansowej tyski samorząd w projekcie Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zakupił dla swego PKM 51 autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG), 10 mikrobusów, 3 trolejbusy, 2 elektrobusy oraz 3 pojazdy serwisowe i pogotowia technicznego, a także przebudował zajezdnię autobusową, dostosowując ją do obsługi pojazdów na CNG.
Po zrealizowaniu tego wartego ok. 140 mln zł projektu (przy wsparciu 100 mln zł Funduszy Europejskich) tyskie PKM stało się drugim operatorem w Polsce pod względem liczby autobusów zasilanych CNG. Potem, wobec sytuacji rynkowej, władze spółki zdecydowały się na zakup autobusów dieslowskich.
Niezależnie od własnych zakupów, PKM Tychy skorzysta z inwestycji Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Na początku grudnia 2024 r. GZM zamówiła w spółce PAK-PCE osiem 12-metrowych autobusów wodorowych dla Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej w Tychach (5 pojazdów) oraz Katowicach (3).