MPK Poznań kupuje autobusy wodorowe
Zastępca prezydenta Poznania Mariusz Wiśniewski zaznaczył, że dzięki dofinansowaniu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, poznański przewoźnik kupił w styczniu 17 przegubowych, bateryjnych autobusów elektrycznych. Wsparcie umożliwiło także na podpisanie umowy na zakup 9 mierzących 12 m długości autobusów z napędem wodorowym.
Co trzeci autobus w naszej flocie autobusowej MPK będzie pojazdem zeroemisyjnym. Jesteśmy z tego powodu bardzo dumni.
- zaznaczył Wiśniewski.
Prezes MPK Poznań Krzysztof Dostatni wskazał, że spośród około 330 obecnie posiadanych przez przewoźnika autobusów 58 to pojazdy elektryczne, a 25 ma napęd wodorowy.
Ustawa o elektromobilności narzuca na nas bardzo jasne kryteria. W 2025 r. 25 proc. floty taboru musi być zeroemisyjna. My dzisiaj spełniamy ten warunek. Po tym zakupie i realizacji dostaw udział autobusów zeroemisyjnych w naszej flocie wyniesie 30 proc., czyli spełnimy już warunek (ustawy - PAP) dla roku 2028.
- powiedział prezes MPK Poznań.
Podstawowe zamówienie przewoźnika dotyczyło zakupu pięciu nowych autobusów z wodorowym ogniwem paliwowym, jednak przewoźnik od razu skorzystał z możliwości rozszerzenia umowy o nabycie dodatkowych czterech pojazdów. Kontrakt ma zostać zrealizowany do końca kwietnia 2026 r.
Poznań jednym z liderów przemian w transporcie
Javier Iriarte, prezes Solaris Bus & Coach, ocenił, że samorząd Poznania jest jednym z liderów przemian dotyczących zeroemisyjnego transportu w naszym kraju.
Po realizacji tych dostaw całkowita flota pojazdów zeroemisyjnych w Poznaniu będzie liczyła ponad 100 pojazdów. To przyczynia się w rzeczywisty, codzienny sposób do poprawy jakości życia, obniżenia hałasu, komfortu pasażerów.
- zaznaczył Iriarte.
Nowe autobusy wodorowe MPK wyposażone będą w ogniwa paliwowe, wytwarzające energię elektryczną na pokładzie pojazdu poprzez reakcję wodoru z tlenem. Z kolei wytworzona energia zasili elektryczny silnik autobusu. Jedynym produktem ubocznym pracy pojazdu jest para wodna. Dodatkowo, każdy z zamówionych autobusów będzie posiadać baterię Solaris High Power, pełniącą funkcję wspomagającą ogniwo paliwowe w momentach zwiększonego zapotrzebowania na energię. Według zapewnień, system ten jest "zoptymalizowany pod kątem długiej żywotności i wysokiej efektywności pracy".
Oprócz systemów monitoringu, klimatyzacji czy informacji pasażerskiej nowe pojazdy będą wyposażone m.in. w system aktywnej kontroli bezpieczeństwa umożliwiający wykrywanie m.in. pieszych, rowerzystów i innych uczestników ruchu drogowego znajdujących się w tzw. martwych strefach.
Nowe autobusy zamówiono w ramach projektu finansowanego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, którego wartość przekracza 99,4 mln zł.