Most na Sanie to trzecia najdłuższa przeprawa w Polsce
Obecny na uroczystości były wiceminister infrastruktury w rządzie PiS, obecny poseł tej partii Rafał Weber podkreślił, że nowy most na Sanie będzie trzecim w Stalowej Woli. Przypomniał, że inwestycja jest realizowana w ramach rządowego programu „Mosty dla regionów”. Weber, który pochodzi z Stalowej Woli, zaznaczył, że konstrukcja pylonowa mostu sprawi, że miasto zyska nowy wizerunek.
- To rzadko spotykana konstrukcja, a bardzo o nią zabiegał prezydent Stalowej Woli, który zwracał uwagę, żeby most był nie tylko elementem komunikacji, ale widział w nim również element, który podniesie estetykę naszego miasta - mówił poseł Rafał Weber.
Członek zarządu województwa podkarpackiego Małgorzata Jarosińska-Jedynak podkreśliła w swoim wystąpieniu, że to trzeci najdłuższy most w Polsce. Będzie miał długość 1760 metrów. W przypadku tej inwestycji wykorzystany został montaż finansowy, bo pieniądze - w sumie 400 mln zł - pochodzą zarówno z budżetu państwa, jak i - w wysokości 95 mln zł - samorządu województwa.
- To pokazuje, jak inwestycje mogą być realizowane z pomocą środków krajowych i samorządów. Ta inwestycja oddaje możliwości rozwojowe nie tylko miasta, ale całego województwa. Infrastruktura, która tu powstaje, nie tylko otwiera nowe tereny inwestycyjne, ale wyprowadza ruch z miasta, zatem będzie miała wpływ na to, jakim powietrzem będą oddychać mieszkańcy Stalowej Woli i okolic - przekonywała Małgorzata Jarosińska z zarządu województwa podkarpackiego.
Prezydent Stalowej Woli Lucjusz Nadbereżny podkreślił natomiast, że wybudowanie mostu nie byłoby możliwe bez grupy osób, która była zdeterminowana, aby powstała ta inwestycja.
Zakres robót obejmuje, oprócz nowego mostu, także budowę w nowym śladzie oraz rozbudowę istniejącego odcinka drogi wojewódzkiej nr 855 o długości 4,6 km; budowę trzech wiaduktów drogowych oraz budowę obiektów inżynierskich, w tym 5 przepustów.
Most składać się będzie z 4 sekcji – niezależnych pomostów, którym nadano odrębne nazwy:
- estakada południowa,
- most główny,
- estakada dojazdowa,
- estakada północna.
Do realizacji tej inwestycji wykorzystane zostanie ponad 40 tysięcy m sześc. betonu, 7 tys. ton stali zbrojeniowej, a także pale prefabrykowane, których łączna długość to ok. 20 km.
Zakończenie budowy mostu i drogi planowane jest na jesień 2026 roku.