Do tej pory na trasie Gliwice - Rybnik kursowało dziewięć par pociągów na dobę. Od połowy grudnia, czyli w zimowym rozkładzie jazdy, będzie ich aż jedenaście.
Trafny ruch Kolei Śląskich. Połączenie Gliwic z Rybnikiem, czyli reaktywacja po latach
Kursy Kolei Śląskich z Gliwic do Rybnika wprowadzono 10 czerwca, w letniej korekcie rozkładu jazdy PKP Polskich Linii Kolejowych. Wcześniej przejeżdżały tamtędy tylko weekendowe pociągi, kursujące na dłuższych trasach. Obu tych miast nie łączy komunikacja miejska; możliwe są przesiadki na punktach stycznych odrębnych systemów.
Przywrócenie pociągów łączących Rybnik z Gliwicami, o co zabiegały m.in. lokalne stowarzyszenia, było możliwe dzięki współpracy samorządowców województwa śląskiego, Rybnika i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Zadeklarowali oni współfinansowanie przedsięwzięcia. Szacunkowy koszt kursowania tych pociągów w 2024 r. to ok. 3,5 mln zł.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Przebój na torach. Koleje Śląskie chwalą sukces nowego połączenia
- Obecnie na trasie Gliwice – Rybnik – Gliwice kursuje 9 par pociągów tygodniowo. Od 15 grudnia liczba ta ma wzrosnąć do 11. Zmieni się również rozkład jazdy. Dodatkowo niektóre kursy zostaną wydłużone do Raciborza i Wodzisławia Śląskiego - podano w biuletynie gliwickiego samorządu.
Pociągi osobowe z Gliwic do Rybnika przestały jeździć w 2000 r. W 2018 r. Koleje Śląskie uruchomiły na tej linii weekendowe połączenie, docierające do Wisły. Jeżdżące od czerwca 2024 r. stałe pociągi na trasie Gliwice - Rybnik zatrzymują się też na stacjach i przystankach: Przyszowice, Knurów, Leszczyny, Rybnik Paruszowiec.
Początkowo, od czerwca do września, na trasie jeździły cztery par pociągów dziennie. We wrześniu zwiększono tę liczbę do dziewięciu par. Jak podał przewoźnik, skokowo zwiększyło to liczbę pasażerów: o ile w lipcu i w sierpniu było ich 3,5 tys. i 3,1 tys., to we wrześniu pasażerów odnotowano już 6,7 tys.
Koleje Śląskie, czyli samorządowy przewoźnik. Ponad 20 milionów pasażerów rocznie
Koleje Śląskie w 2023 r. przewiozły 22 mln pasażerów - był to dotąd najlepszy wynik w historii spółki. W 2023 r. wobec 2022 r. wzrosła długość obsługiwanych linii kolejowych - z 884 km do 972 km, stacji i przystanków - ze 193 do 226 czy kursów uruchamianych miesięcznie - z 10 tys. 645 do 13 tys. 388.
Koleje Śląskie należą do samorządu województwa śląskiego; na kilkunastu liniach w regionie przewożą ponad 20 mln pasażerów rocznie. Tabor przewoźnika liczy obecnie 64 pociągi, w tym wynajęte. W efekcie ubiegłorocznych przetargów w perspektywie lat 2025-26 liczba ta ma zwiększyć się o 25-30 nowych pociągów.