Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
Reklama

Bez płacenia przy bramkach na A2? Jest jeden warunek

Bez konieczności zatrzymywania się przy autostradowych bramkach - tak od 15 stycznia może wyglądać podróż na odcinku A2 między Poznaniem a Koninem. Niestety, nie oznacza to jazdy za darmo. Kierowcy będą mogli skorzystać z usługi płatności elektronicznych za pośrednictwem videotollingu. To system, który wykorzystuje kamery do automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych pojazdów. Konieczna jest specjalna aplikacja.
autostrada - zdj. ilustracyjne
Autostradą A2 bez konieczności zatrzymywania się przy bramkach - to będzie możliwe od 15 stycznia 2025 r., ale tylko na pewnym odcinku.

Autor: Pixabay

Źródło: pełne prawa - licencja Creative Commons

Jak informuje Anna Ciamciak, rzecznik prasowa Autostrady Wielkopolskiej SA, od połowy stycznia 2025 r. będzie można skorzystać z automatycznego systemu poboru opłat na trzech bramkach autostradowych odcinka A2 między Poznaniem a Koninem: 

  • w Nagradowicach (181 km A2), 
  • Słupcy (228 km A2), 
  • Lądku (238 km A2). 

Jak to zrobić? Wystarczy zarejestrować swój pojazd w aplikacji Autopay i aktywować usługę.

- Wdrożenie videotollingu na koncesyjnym odcinku autostrady A2 jest wyrazem dostosowania systemu płatności za przejazd do nowoczesnych standardów i rosnących oczekiwań polskich kierowców. Usprawni to przejazd autostradą A2 pomiędzy Poznaniem a Koninem. Jesteśmy gotowi także do wdrożenia videotollingu na całym 255 km odcinku A2 między Świeckiem a Koninem, w formule wygodnej dla wszystkich kierowców, zarówno samochodów ciężarowych jak i samochodów osobowych. Prowadzimy w tej sprawie rozmowy z Ministerstwem Infrastruktury - mówi Paweł Struski, członek Zarządu Autostrada Wielkopolska SA.

System automatycznego poboru opłat na A2 na razie między Poznaniem a Koninem

System elektronicznych płatności będzie funkcjonował na 80-kilometrowym odcinku A2 między Poznaniem a Koninem. Obszar działania systemu wynika z różnic w systemach opłat obowiązujących na dwóch koncesyjnych odcinkach autostrady A2 (Świecko – Nowy Tomyśl oraz Nowy Tomyśl – Konin) oraz w systemie rozliczeń ze stroną publiczną.

- Na odcinku Świecko – Nowy Tomyśl obowiązuje system opłat zamknięty, z którego wpływy odprowadzane są do budżetu państwa. Natomiast odcinek Nowy Tomyśl – Konin wiąże umowa koncesyjna oparta o system opłat rzeczywistych z pełnym ryzykiem ruchu i przychodów całkowicie po stronie koncesjonariusza. Ze względu na nakładanie się obu systemów rozliczeń na odcinku PPO Nowy Tomyśl – PPO Gołuski, wprowadzenie usługi videotollingu jest możliwe tylko w miejscach poboru opłat w Nagradowicach, Lądku oraz Słupcy, czyli na zachód od Poznania - tłumaczy Rafał Popowski, menedżer ds. ruchu i poboru opłat w spółce Autostrada Wielkopolska SA.

Autostrada Wielkopolska SA prowadzi rozmowy z Ministerstwem Infrastruktury na temat możliwości wprowadzenia videotollingu na 106-kilometrowym odcinku między Świeckiem a Nowym Tomyślem. Umożliwi to objęcie tym systemem wszystkich punktów poboru opłat na obu koncesyjnych odcinkach autostrady A2. Niezależnie od wprowadzenia nowej usługi przejazd autostradową obwodnicą Poznania, czyli między węzłami Poznań Zachód a Poznań Wschód, pozostaje bezpłatny.

Jak będzie działał system automatycznego poboru opłat na A2? Podpowiadamy

Po zarejestrowaniu w systemie Autopay wystarczy aktywować usługę videotollingu na A2 w tej aplikacji. Następnie można swobodnie przejeżdżać przez specjalnie oznaczone ikoną kamery bramki autostrady - na każdym placu poboru opłat będą po 2 pasy przeznaczone wyłącznie videtollingowi i obsługujące ten system. To skrajne lewe pasy z oznakowaniem poziomym w postaci strzałek i kamery, ikoną kamery na pomarańczowym tle nad bramką oraz symbolem przekreślonego kasjera. Kamery automatycznie odczytują tablice rejestracyjne pojazdu. 

źródło: Autostrada Wielkopolska SA

System automatycznie obciąży konto użytkownika odpowiednią kwotą za przejazd. 

Jeśli kierowca będzie chciał skorzystać z tradycyjnych metod płatności (karta, gotówka, płatność zbliżeniowa, karta paliwowa), powinien wybrać inną bramkę niż ta oznaczona symbolem kamery na pomarańczowym tle. 

Videotolling jest wdrażany w wielu krajach na świecie, w tym w Polsce, gdzie działa m.in. na wybranych odcinkach autostrad A1 i A4. Ma zapewniać wygodę przejazdu oraz przede wszystkim płynność ruchu, ponieważ skraca czas oczekiwania i płatności na bramkach.

Źródło: Autostrada Wielkopolska SA
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama