To jedna z najważniejszych przepraw drogowych w mieście. Most Grunwaldzki, łączący Stare Miasto (ul. Józefa Dietla) z Dębnikami (rondo Grunwaldzkie), to w każdym kierunku po dwa pasy ruchu samochodowego rozdzielone torowiskiem tramwajowym, a także chodniki i ścieżki rowerowe. Ma 153 metry długości i ponad 31 szerokości. I jest - co w tym przypadku najistotniejsze - mocno wysłużony.
Remont mostu Grunwaldzkiego, czyli półśrodek. Za kilkanaście lat rozbiórka
Dlatego przyszedł czas na jedną z większych inwestycji drogowych w Krakowie w tym roku. Remont mostu Grunwaldzkiego ma tylko nieco przedłużyć mu dogasającą aktywność. Ekspertyza przeprowadzona przez Politechnikę Krakowską wykazała, że ta przeprawa przez Wisłę może bezpiecznie funkcjonować maksymalnie do 2038 roku.
- Docelowo planuje się rozbiórkę i budowę nowej przeprawy, która połączy Stare Miasto i Dębniki. Aby jednak obecna konstrukcja mogła posłużyć mieszkańcom jeszcze przez kilkanaście lat, konieczne jest przeprowadzenie pilnych prac remontowych - komunikuje rzecznik Zarządu Dróg Miasta Krakowa Krzysztof Wojdowski.
Już od pół roku na moście obowiązuje ograniczenie tonażu do 7,5 tony, a skrajny pas jezdni od strony Wawelu został wyłączony z ruchu samochodowego i przeznaczony na ścieżkę rowerową.
Kiedy początek remontu mostu Grunwaldzkiego? Co to oznacza dla pasażerów i kierowców?
W tym czasie trwały prace nad dokumentacją projektową remontu, która ma być gotowa w marcu 2025 r. Ogłoszenie przetargu na wykonanie prac remontowych zaplanowano na wiosnę.
Zarząd Dróg Miasta Krakowa przewiduje, że remont wymusi czasowe wyłączenie mostu Grunwaldzkiego z ruchu samochodowego na co najmniej osiem miesięcy. Ponadto, przez sześć miesięcy będzie wstrzymany również ruch tramwajowy. W tym czasie zostanie wprowadzona tymczasowa organizacja ruchu, której szczegóły są obecnie ustalane.
- Priorytetem jest zapewnienie alternatywnych tras komunikacyjnych oraz minimalizowanie utrudnień dla mieszkańców - zapewnia rzecznik ZDMK.
Remont mostu Grunwaldzkiego obejmie kluczowe elementy konstrukcji, w tym:
- wymianę nawierzchni jezdni i torowiska tramwajowego, co ma poprawić bezpieczeństwo i komfort użytkowania mostu,
- naprawę żelbetowej płyty mostu, która stanowi podstawę całej konstrukcji,
- przebudowę ciepłociągu, aby zmodernizować infrastrukturę techniczną biegnącą przez most.
Most Grunwaldzki, mimo planowanego remontu, nie jest konstrukcją docelową. Za kilkanaście lat, bo ok. 2038 r. planuje się rozbiórkę konstrukcji i budowę nowej przeprawy, która sprosta wymaganiom miasta. Nowy most ma być dostosowany zarówno do intensywnego ruchu komunikacji miejskiej, jak i potrzeb pieszych oraz rowerzystów.