Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
Reklama

Tramwaj na Psie Pole. Którędy? Głos mają mieszkańcy

Początkowo wariantów było aż 10, po preselekcji ich liczbę ograniczono do 6, a finalnie zostały zaledwie 2. Mowa o przebiegu przyszłej trasy tramwajowej na wrocławskie Psie Pole. Finał tej inwestycji to, co prawda, pieśń dość odległej przyszłości, ale jej ostateczny kształt powoli się krystalizuje.
Wrocławski tramwaj, któremu patronuje Marek Hłasko.
Niedawno jeden z tramwajów zyskał patrona, Marka Hłaskę. Czy ten pojazd za kilka lat pojedzie trasą na Psie Pole?

Autor: MPK Wrocław

Źródło: prawo cytatu

Tzw. studium korytarzowe trasy tramwajowej na Psie Pole w pierwszym etapie obejmowało analizę 10 różnych koncepcji. Do półfinału, by użyć konkursowej terminologii, dostało się 6 wariantów. Ale po rozpoznaniu kryteriów dotyczących m.in. dostępności do przystanków tramwajowych, a także liczby potencjalnych pasażerów w roku 2030 i 2050, na placu boju pozostały dwa możliwe rozwiązania.

Trasa tramwajowa na osiedle Psie Pole we Wrocławiu liczyć będzie prawie 6 km i obejmie 12 przystanków. Do obsługi każdego z wariantów potrzeba 12 tramwajów. Szacowane koszty inwestycji to ok. 830 mln zł - bez wykupu gruntów oraz zakupu taboru. W kwocie tej uwzględniono także potrzebę przebudowy ul. Wyszyńskiego wraz z budową trasy tramwajowej, ponieważ połączenie z Psim Polem wymaga wzmocnienia układu tras również w centrum miasta. 

- Studium korytarzowe trasy tramwajowej na Psie Pole to bardzo obszerny dokument. Liczy ponad 400 stron. Prace przy nim trwały rok. Opracowanie wykonane zostało przez firmę Databout z podwykonawcą - Politechniką Wrocławską - tłumaczy Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji, która to instytucja nadzoruje proces wyboru ostatecznego korytarza trasy.

Podczas prac nad studium brano pod uwagę kilka kryteriów, m.in.: 

  • odległość od przystanków (mniejsza niż 500 m), 
  • koszt inwestycji, 
  • kolizje z obszarami chronionymi, 
  • długość trasy w obszarze objętym ochroną konserwatora zabytków, 
  • liczbę nieruchomości prywatnych do zajęcia, 
  • wydzielenie torowiska z jezdni, 
  • czas podróży, 
  • wpływ na klimat.

Oto dwa finałowe warianty trasy tramwajowej na Psie Pole. Głos zabiorą mieszkańcy

Z analiz wynika, że najkorzystniejsze są trasy rozpoczynające się na skrzyżowaniu al. Brücknera z ulicami Kwidzyńską i Toruńską. Następnie poprowadzone wzdłuż alei Brücknera do ul. Krzywoustego, dalej przez nowy most nad Widawą albo - w zależności od wariantów - bliżej rzeki w korytarzu ul. Dywizjonu 303 i dalej w kierunku ul. Litewskiej i cmentarza Kiełczowskiego. W drugim wariancie trasa prowadziłaby w stronę ronda Lotników Polskich i dalej w kierunku cmentarza na ul. Kiełczowskiej.

źródło: Urząd Miejski Wrocławia

- Przy tej wielkiej wrocławskiej nekropolii mogłaby powstać pętla tramwajowa z parkingiem Park&Ride. Byłaby to dogodna lokalizacja także dla mieszkańców gminy sąsiedniej oraz pasażerów korzystających z komunikacji zbiorowej w dniu Wszystkich Świętych i kolejny wielki wrocławski cmentarz zostałby skomunikowany tramwajami - piszą wrocławscy urzędnicy w komunikacie prasowym. 

Wrocławski magistrat planuje do końca marca przeprowadzić konsultacje społeczne w sprawie wyboru ostatecznego wariantu. Finalna decyzja ma zapaść na przełomie sierpnia i września 2025 r. Następnie, ale nie później niż do końca roku, miasto zamierza ogłosić przetarg na opracowanie koncepcji - i to na jej podstawie zostanie sporządzony ostateczny projekt budowy trasy tramwajowej.

Źródło: Polska Agencja Prasowa, Gazeta Wrocławska
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama