Tzw. studium korytarzowe trasy tramwajowej na Psie Pole w pierwszym etapie obejmowało analizę 10 różnych koncepcji. Do półfinału, by użyć konkursowej terminologii, dostało się 6 wariantów. Ale po rozpoznaniu kryteriów dotyczących m.in. dostępności do przystanków tramwajowych, a także liczby potencjalnych pasażerów w roku 2030 i 2050, na placu boju pozostały dwa możliwe rozwiązania.
Trasa tramwajowa na osiedle Psie Pole we Wrocławiu liczyć będzie prawie 6 km i obejmie 12 przystanków. Do obsługi każdego z wariantów potrzeba 12 tramwajów. Szacowane koszty inwestycji to ok. 830 mln zł - bez wykupu gruntów oraz zakupu taboru. W kwocie tej uwzględniono także potrzebę przebudowy ul. Wyszyńskiego wraz z budową trasy tramwajowej, ponieważ połączenie z Psim Polem wymaga wzmocnienia układu tras również w centrum miasta.
- Studium korytarzowe trasy tramwajowej na Psie Pole to bardzo obszerny dokument. Liczy ponad 400 stron. Prace przy nim trwały rok. Opracowanie wykonane zostało przez firmę Databout z podwykonawcą - Politechniką Wrocławską - tłumaczy Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji, która to instytucja nadzoruje proces wyboru ostatecznego korytarza trasy.
Podczas prac nad studium brano pod uwagę kilka kryteriów, m.in.:
- odległość od przystanków (mniejsza niż 500 m),
- koszt inwestycji,
- kolizje z obszarami chronionymi,
- długość trasy w obszarze objętym ochroną konserwatora zabytków,
- liczbę nieruchomości prywatnych do zajęcia,
- wydzielenie torowiska z jezdni,
- czas podróży,
- wpływ na klimat.
Oto dwa finałowe warianty trasy tramwajowej na Psie Pole. Głos zabiorą mieszkańcy
Z analiz wynika, że najkorzystniejsze są trasy rozpoczynające się na skrzyżowaniu al. Brücknera z ulicami Kwidzyńską i Toruńską. Następnie poprowadzone wzdłuż alei Brücknera do ul. Krzywoustego, dalej przez nowy most nad Widawą albo - w zależności od wariantów - bliżej rzeki w korytarzu ul. Dywizjonu 303 i dalej w kierunku ul. Litewskiej i cmentarza Kiełczowskiego. W drugim wariancie trasa prowadziłaby w stronę ronda Lotników Polskich i dalej w kierunku cmentarza na ul. Kiełczowskiej.
- Przy tej wielkiej wrocławskiej nekropolii mogłaby powstać pętla tramwajowa z parkingiem Park&Ride. Byłaby to dogodna lokalizacja także dla mieszkańców gminy sąsiedniej oraz pasażerów korzystających z komunikacji zbiorowej w dniu Wszystkich Świętych i kolejny wielki wrocławski cmentarz zostałby skomunikowany tramwajami - piszą wrocławscy urzędnicy w komunikacie prasowym.
Wrocławski magistrat planuje do końca marca przeprowadzić konsultacje społeczne w sprawie wyboru ostatecznego wariantu. Finalna decyzja ma zapaść na przełomie sierpnia i września 2025 r. Następnie, ale nie później niż do końca roku, miasto zamierza ogłosić przetarg na opracowanie koncepcji - i to na jej podstawie zostanie sporządzony ostateczny projekt budowy trasy tramwajowej.