Kierowcy zapłacą więcej. Od 1 lutego droższe parkowanie w Częstochowie
Jak przypomniał rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg w Częstochowie Maciej Hasik, uchwałę w tej sprawie, zgodną z propozycją MZD, lokalni radni przyjęli pod koniec 2024 r.
Z jednej strony podwyżek za parkowanie nie było od kilku lat i przez ten czas - wraz z inflacją - wzrosły koszty eksploatacyjne, co trzeba urealnić w opłatach, a po drugiej brakuje rotacji w strefie i wielu kierowcom bardzo ciężko jest znaleźć wolne miejsce.
- wskazał Hasik.
Rzecznik zastrzegł, że głównym celem funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania w Częstochowie jest wymuszenie rotacji pojazdów przez nakłanianie do możliwie najkrótszego parkowania w jej obrębie. Przypomniał, że stawki opłat za parkowanie podążają za uaktualnieniem cen biletów za przejazdy autobusami i tramwajami Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.
Hasik podał, że najważniejszą zmianą są podwyżki za najkrótszy postój - do 30 minut w strefie cena wzrasta do 2 zł, a do godziny parkowania - do 4 zł (obecnie 3 zł). Druga godzina parkowania będzie kosztowała 4,80 zł, trzecia 5,60 zł, a każda kolejna 4 zł. Abonament jednodniowy ma kosztować 28 zł, tygodniowy 130 zł, miesięczny 400 zł (dla mieszkańców Częstochowy 200 zł), a miesięczny z kopertą 600 zł. Rzecznik MZD zaakcentował, że nie wzrasta cena dla mieszkańców strefy (90 zł na kwartał) i osób niepełnosprawnych (60 zł na kwartał).
Opłata dodatkowa za nieopłacenie parkowania, która zostanie wniesiona w dniu otrzymania wezwania lub następnym dniu roboczym wyniesie 100 zł, a po tym terminie, czyli bez zniżki - zostanie podniesiona ze 150 do 200 zł.
Wiosną 2021 r. Strefa Płatnego Parkowania w Częstochowie, wcześniej ograniczona w przybliżeniu ulicami: al. Jana Pawła II, Nadrzeczna, Mielczarskiego, Piłsudskiego, Sobieskiego, Pułaskiego i Popiełuszki, została powiększona o 16 kolejnych "obszarów". Wraz z tym miasto uruchomiło wówczas 160 nowych parkomatów, wraz z aktywacją m.in. transakcji bezgotówkowych i innych funkcji. Konieczne jest w nich wpisywanie numerów rejestracyjnych. Płatności w tamtejszej strefie nadal umożliwiają też aplikacje kilku operatorów.
Wraz ze zmianami zasad parkowania Częstochowa rozwija sieć centrów przesiadkowych, wyremontowała większą część swojej sieci tramwajowej, kupiła nowy tabor tramwajowy, zamówiła autobusy elektryczne i doprowadziła do używalności prototypowe autobusy hybrydowe gazowo-elektryczne.