Jak informuje dyr. Wydziału Promocji i Informacji Urzędu Miasta Gorzowa Wielkopolskiego Marta Liberkowska, do wydania w budżecie obywatelskim na 2026 r. zapisano około 8,7 mln zł. Pomysły można zgłaszać w 12 kategoriach rejonowych, oświatowej i ogólnomiejskiej.
Można zaproponować na przykład zagospodarowanie pobliskiego terenu zielonego, remont ulicy czy chodnika, budowę placu zabaw, stworzenie parku kieszonkowego czy organizację wydarzeń kulturalnych. Zadanie musi być zlokalizowane na terenie będącym własnością miasta.
Gorzowski budżet obywatelski. Jak wygląda harmonogram jego opracowania?
Wnioski ocenią urzędnicy. Następnie lista zadań zostanie opublikowana na stronie internetowej miasta. Po publikacji wykazu zgłoszonych zadań wraz z ich ocenami będzie 14 dni na złożenie odwołania. Magistrat będzie miał siedem dni, by odnieść się do odwołania.
We wrześniu i październiku dla każdej z kategorii odbędą się spotkania dyskusyjne. Podczas nich mieszkańcy będą mogli lepiej poznać zgłoszone zadania i zdecydować, czy wybiorą zadania bezpośrednio do realizacji, łącząc je w jeden większy pakiet.
Jeśli na tych spotkaniach nie dojdzie do porozumienia, to w październiku odbędzie się głosowanie, a o wygranej zdecyduje liczba głosów oddanych na dany projekt lub pakiet projektów. Wyniki głosowania mają zostać ogłoszone do końca października 2025 r.
W najbliższy wtorek 28 stycznia odbędzie się spotkanie informacyjne z urzędnikami na temat budżetu obywatelskiego. Z kolei na 4 lutego zaplanowano tzw. maraton pisania wniosków.
Gorzowski budżet obywatelski działa od 2012 r. Od tego czasu przeszedł wiele zmian i wciąż jest modyfikowany. Procedura została wzbogacona o podział miasta na rejony, podział zadań na kategorie czy elektroniczny system obsługujący ten proces. Wnioski można składać elektronicznie, korzystając ze specjalnej strony internetowej przygotowanej przez gorzowskich urzędników. Do 2024 r. zrealizowano ponad 300 zadań zgłoszonych przez mieszkańców.