Olsztyńska komunikacja miejska w liczbach. 2024 rok był rekordowy
Podobne zjawisko miało miejsce w 2016 roku, kiedy tramwaje wróciły na ulice Olsztyna. Jak pokazują dane z października 2024 roku, liczba pasażerów korzystających z tramwajów w przeciętny dzień roboczy wzrosła o 58 proc. w porównaniu do października 2022 roku (z 23,5 tys. do ponad tys. osób). Jednocześnie liczba pasażerów autobusów zmniejszyła się o 6 proc. (z 116,5 tys. do 109 tys. osób). Łącznie w przeciętny dzień roboczy komunikacja miejska obsługiwała ponad 146 tys. pasażerów, co stanowi wzrost o 4 proc. względem 2022 roku.
Ważnym czynnikiem wpływającym na wzrost liczby pasażerów było wprowadzenia bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską w Olsztynie dla uczniów olsztyńskich szkół, których rodzice płacą podatki w Olsztynie.
– mówi prezydent Olsztyna Robert Szewczyk, cytowany w komunikacie magistratu.
W ostatnim kwartale 2024 r. zaobserwowano znaczny wzrost liczby przejazdów bezbiletowych, co wskazuje na popularność tych nowych rozwiązań.
Również porozumienia z gminami ościennymi miały ogromne znaczenie. Obecnie komunikacja miejska w Olsztynie obejmuje cały obszar sąsiadujących gmin, takich jak Dywity, Barczewo, Stawiguda czy Jonkowo.
– powiedział Marcin Szwarc, dyrektor Zarządu Dróg Zieleni i Transportu w Olsztynie.
Nowo zawarte porozumienie z Gminą Jonkowo pozwoliło uruchomić linię nr 145. Model finansowania opiera się na współdzieleniu kosztów – dochody z biletów są przeznaczane na funkcjonowanie linii, a brakujące środki pokrywa gmina, do której linia dojeżdża.
Znaczący wzrost liczby pasażerów wpłynął również na przychody z biletów. W 2024 roku wpływy netto ze sprzedaży wyniosły 37 135 332 zł, co oznacza wzrost w porównaniu do 2023 roku (34 444 364 zł) i 2022 roku (32 548 971 zł).